Svar: Lange og intense skrigeture om aftenen - vol. 2
17. august 2012
Alder:
4 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres tilføjelse til det forrige brev - jeg vil gerne dele lidt tanker med jer :)
Tanken strejfede også mig, da jeg læste jeres brev og det kan godt være at jeres dreng er det man vil kalde "særligt sensitiv".
Særligt sensitive børn er børn, der bearbejder indtryk med større dybde. De reagerer ofte med særlig følsomhed over for lyde, synsindtryk og berøring. De påvirkes tydeligt af større forsamlinger og reagerer også, hvis der er støj fra radio, tv, køkkenmaskiner eller andet. De bryder sig ikke om tøj, der kradser, og reagerer også meget let på berøring.
Særligt sensitive børn bliver også meget påvirkede af andres følelser. Præcist som du beskriver, så begynder de f.eks. at græde, hvis omgivelserne udtrykker tristhed eller virker kede af det. Modsat, så kan de også blive smittet med latter og er de første til at bryde ud i et stort smil, hvis omgivelserne er glade.
Særligt sensitive børn har det man kalder for et højere “arousalniveau”. Det betyder at de ret hurtigt kommer op i gear, når de stimuleres - der skal derfor ikke så meget til før de bliver overstimuleret. Derfor trives disse børn ofte også bedst med struktur og regelmæssighed, - det gør dem trygge og rolige, når de ved hvad der skal ske, når tingene er forudsigelige.
Disse ting passer jo ret godt på jeres dreng ...
Jeg tænker også at han måske kan være det man kalder for "high need baby". Begrebet high need-babyer dækker over spædbørn, som på én gang både er super-sensitive, intense, krævende, svære at tilfredsstille, svære at få til at spise og svære at få til at sove. De pylrer, hænger på armen og vil samtidig ikke være i favn ...
Selvom jeg ikke bryder mig om at sætte sådanne prædikater på børn, så synes jeg at det kan være fornuftigt at gøre det her. Det er en tryghed for forældre at vide, at det ikke er fordi I gør noget forkert, der er ikke noget i vejen med jer eller med jeres barn, men at han reagerer som han gør, fordi det er en del af hans personlighed.
High need-babyer har et meget højt aktivitetsniveau og er utrolig meget på. Det betyder, at de er særligt opmærksomme på, hvad der sker omkring dem. De bliver meget let forstyrret, lader sig ofte distrahere og kan have svært ved at koncentrere sig om en ting ad gangen. Nogle kalder dem “kortluntede”, fordi der ikke skal ret meget til, før verden og omgivelserne bliver for overvældende. De bliver ofte let irriterede og grædende og når de græder, så græder de ofte mere end andre børn. Deres gråd er mere intens og vedholdende, ligesom de ofte også er ekstremt glade, når de så er glade.
High-Need babies sover ofte ikke særlig lang tid af gangen og de sover ofte også lidt mindre end gennemsnittet. Deres søvn afbrydes ofte efter kort tid og de har ofte også svært ved at overgive sig til søvnen. Ofte har de brug for stor fysisk kontakt og nærhed for at kunne slappe af og falde til ro og falde i søvn - det er mors favn, mors bryst og mors nærhed, der virker og samtidig så vægrer de sig ofte også mod at blive holdt om. Hvor de fleste børn vil putte sig ind til deres mor eller far og falde helt til ro omsluttet af forældrenes arme, så vil high need-babyer ofte ikke putte sig. De stritter imod, vil ofte heller ikke lade sig svøbe, men græder og protesterer højlydt, når man prøver at samle dem og putte dem i et klæde ...
Det er ofte forvirrende at være forældre til disse børn, for bedst som man tror at man har fundet de vises sten / løsningen, så virker det ikke mere. Det der virker den ene dag, virker ikke nødvendigvis den næste ...
Den 5. september udkommer min bog "Helens bog om gråd og trøst", hvor jeg blandt andet beskriver disse børn og hvordan man kan støtte og hjælpe dem bedst. Bogen beskriver gråd og trøst i forskellige situationer fra spædbarnet og op til 5 år, for også større børn græder og af mange forskellige årsager ... :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske