Brev:
Aftensmaden er et mareridt!
19. august 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Aftensmaden er et mareridt!
Kære Helen
I længere tid har vi haft store problemer under aftensmaden, og min mand og jeg er efterhånden så frustrerede, at vi bliver nødt til at søge hjælp.
Vores søn er 26 måneder (2 år og 2 måneder) og han er MEGET kræsen. Eller det vil sige - det ved jeg slet ikke om så små børn kan være?? Imidlertid spiser han aldrig den mad, vi laver. Han kan lide brød, pølser, bacon, pasta og lasagne, men det er også alt! Laver vi frikadeller, græder han. Laver vi kartofler med sovs, græder han. Laver vi noget indeholdende grøntsager, skriger han. Det er et mareridt.
Vi spiser meget varieret herhjemme. Min mand og jeg spiser både gammel dansk mad, thailandsk mad, italiensk mad, etc. Vores søn bliver derfor introduceret til megen forskellig mad, men han vil ikke smage noget af det. Laver vi fx hjemmelavede burgere, ender han med kun at spise burgerbollerne. Vi kan aldrig få flutes til maden, for vores søn spiser kun det - ja, han spiser mere eller mindre kun brød eller ingenting til aftensmad
Vi er også meget fokuserede på, at vi skal have grøntsager til aftensmaden, hvilket skaber vildt panik hos min søn. En dag om ugen spiser vi fisk, og det er heller ikke min søns favorit.
Jeg føler, vi har afprøvet flere metoder. Vi serverer maden i små separate skåle, hvorfra han kan tage. Han bliver inviteret med ud og lave maden, men det har som oftest ingen interesse.
Han er bange for varmt mad, og jeg har tænkt på, om det er derfor han ikke vil spise aftensmad. Hver gang han får noget mad, kigger han spørgende på os og siger "Av?". Jeg er en gang kommet til at putte for varm mad i munden på ham, men hvordan skal jeg gøre ham tryg ved mad igen? Lige da han blev introduceret til fast føde, ville han godt smage forskellige ting, men den tid er forbi.
Vi ved ikke, hvad vi skal gøre? Skal vi tvinge ham til at smage på maden ved at nægte ham at forlade bordet, før han har spist noget? Eller skal vi lade ham bestemme selv, hvad han spiser? Skal vi overhovedet være bekymret?
Jeg vil afslutningsvis fortælle, at han spiser morgenmad (for det meste havregryn) med stor velbehag og til frokost spiser han rugbrødsmadder med diverse pålæg. Det er kun aftensmaden, der er et problem. Desuden ligger han lige midt i kurven, hvad angår vægt og højde. Han er (7-9-13) sjældent syg og er ellers en glad og livlig dreng.
Jeg håber, du har et råd eller to til et par små-bekymrede forældre.
Venligst, Rikke