Brev:
Mælkeallergi?
19. august 2012
Alder:
8 mdr.
Mælkeallergi?
Kære Helen
Min datter har hele sit liv haft eksplosive opkastninger, de første 3-4 mdr. 1-2 gange om dagen. Nu hvor hun er knap 9 mdr. "kun" 1-2 gange om ugen. Hun har aldrig gylpet ret meget, gjorde det måske 2-4 gange dagligt som spæd og gør det nu kun hvis jeg tumler med hende lige efter et måltid/amning. Hun blev undersøgt (for noget andet) af en børnelæge, som ikke mente at hun havde pyllerus stenose, da hun tog pænt på. Jeg har selfølgelig tænkt meget over hvad det skyldes. Hun har altid sovet dårligt og skreget meget om aftenen og natten. Havde kolik (hvad det så end er) de første 4 mdr.
Da jeg begyndte at give hende grød, kastede hun altid op efter at have fået risgrød, lavet på færdigblandet "pulver", men når jeg selv lavede det af rismel og udmalket modermælk gjorde hun ikke. Jeg syntes ikke selv at den færdigblandede smagte ret godt og konstaterede bare at den nok gav hende kvalme. Jeg har ikke brugt færdige grødblandinger siden og har selv malket ud og ikke brugt MME i grød eller andre ting, ikke fordi jeg forbandt opkastningerne med mælken, men bare fordi jeg gerne vil give hende de antistoffer m.m. der er i min mælk.
Jeg har engang imellem købt babymad på glas og har lagt mærke til at hun har kastet op hver gang, hun har fået noget der indeholdt MME, jeg har så 2 gange prøvet at give hende lidt MME af kop. Begge gange har hun kastet op indenfor en time. Jeg tænker selvfølgelig at det tyder på mælkeallergi. MEN hun kaster også op ind i mellem, når hun ikke får mælk!
Jeg har nævnt for min læge at jeg har tænkt på om hun kan have mælkeallergi, men det var en konsultation i en anden anledning og hun sagde bare at min datter ser sund og rask ud. Hun mente ikke at der var grund til at undersøge hende for allergi. Jeg fik ikke forklaret alt det, jeg har skrevet her.
Ville der ikke være andre symptomer hvis hun havde mælkeallergi? Og hvorfor kaster hun op så ofte, når hun ikke får mælk?
Hun bliver ammet ret meget stadigvæk. Hun er ikke kræsen, spiser nærmest alt hvad hun bliver præsenteret for, men kun små portioner ofte bare 4-5 tsk. grød/mos eller en kvart sk. rugbrød. Jeg har prøvet nogle gange, at veje hendes skål med grød før og efter og hun spiser mellem 20 og 60 g.
Hun vokser fint og er aktiv, sidder fint, kryber og rejser sig op ved møbler. Vejer 8,2 kg (vejede knap 2900 g ved fødslen)
Med venlig hilsen
PS tak for dit sidste svar ;)