Svar: Mælkeallergi?
19. august 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Når man har mælkeallergi så tåler man ikke proteinerne i mælken og det er typisk børn under 1 år, der udvikler mælkeallergi. Mælkeallergi kan give forskellige symptomer. Det kan vise sig ved opkastning og diarré, det kan også give "høfeber-symptomer", med irritation af øjne og næse, det kan give nældefeber og det kan også give børneeksem eller astmasymptomer.
Jeg synes umiddelbart at det lyder som en god idé at tale med lægen om at undersøge for mælkeallergi. Diagnosen stilles ved at man måler antistoffer i en blodprøve og man kan først stille diagnosen helt, når barnet først har været på en diæt helt uden mælk og derefter tilbydes mælk igen. Dette kaldes at "provokere" barnet og det må ikke gøres uden at lægen er involveret. Børn kan reagere voldsomt og blive meget dårlige, så det gøres altid i samarbejde med og under opsyn af læge. Ofte på sygehuset.
Din datter kan godt reagere med opkastninger af andre årsager. Hun kan have en lidt løs mavemund, der gør at maden lettere kommer retur, hun kan også have problemer med refluks. Det betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider op - det vi voksne kan opleve som sure opstød. Når børn har refluks vil de ofte gylpe og du skriver at din datter gylpede 2-4 gange dagligt, da hun var spæd ... Det kan godt være refluks eller tilbageløb af mavesyre - det behøver dog ikke være det.
Børn kan også gylpe, være småtspisende osv. hvis de har problemer med forstoppelse og det kan være en god idé at holde hendes mave godt igang. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så kan du give hende laktulose eller tale med lægen om, hvorvidt I f.eks. skal forsøge med movicol.
Din datter kan måske også have laktoseintolerans. Laktose er mælkesukker, som findes naturligt i mælk. Det kan give mavesmerter og diarré - hvilket det ikke lyder som om at din datter har.
Nogle børn vil, selvom de ikke tåler mælk, godt kunne tåle modermælk og derfor ser man ikke reaktionen før man begynder at give barnet komælk, eller modermælkserstatning der er baseret på komælk. Andre børn vil kunne reagere på modermælken, hvis mor indtager komælk. Da du tydeligt oplever en ændring, når din datter får mad med komælk eller modermælkserstatning, så synes jeg du skal drøfte dette med jeres læge.
Det er en lægelig vurdering, hvorvidt man vil undersøge hende videre og det er vigtigt at du ikke selv sætter hende på diæt. Sundhedsstyrelsen har lavet en pjece om mælkeallergi - jeg skal sende den til dig, så du kan læse mere :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske