Svar: Skemad og hård mave
20. august 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Lotte
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt at du, når du giver mere og mere skemad, stadig sørger for at holde mængden nede. Det vil sige, at du skal øge antallet af måltider, men ikke nødvendigvis øge mængden af mad til hvert måltid. Det er vigtigt for at holde gang i maven, at din dreng drikker mælk nok og hvis han indtager for store mængder skemad, så drikker han ikke nok og så får han hård mave.
Det er også vigtigt at du varierer mellem forskellige grødtyper og at du nu stille og roligt begynder at introducere de lidt grovere grødtyper som havregrød og øllebrød og hen af vejen kommer også flerkornsgrød til. Disse grødtyper vil naturligt sammen med vand af kop og mælk have en god virkning på maven.
Og så er det vigtigt at du nu begynder at tilbyde så mange forskellige typer grøntsager som muligt. Jo mere variation jo bedre er det og du må gerne lave f.eks. rodfrugtsmos, så han igen får noget, som maven arbejder lidt med. Også kød og fisk skal stille og roligt i grøntsagsmosen og du må også gerne give ham lidt af jeres sovs eller lave lidt tomatsovs eller smørsovs og komme det på grøntsagsmosen, fordi det kan være med til at "smøre" lidt, så maven ikke bliver hård.
Jeg anbefaler altid at man giver ½-¾ dl skemad, vand af kop og følger efter med mælk i stedet for at give 1-1 ½ dl skemad og barnet så afviser mælken bagefter eller ikke drikker ok.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Tilbydes en lille portion havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med lidt kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop. Du kan også veksle mellem at give grøntsagsmos den ene dag og øllebrød den anden dag.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, vand af kop og ammes også fortsat om eftermiddagen
Powernapper evt. eller den springes måske nogle dage over
Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med lidt kød eller fisk, evt. lidt af jeres sovs, vand af kop. Suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Det er ritig godt med 5-6 amninger i døgnet, det sikrer væske- og mælkebehovet og giver samtidig plads til mere rigtig mad i maven. Ammer du mere end dette, kan det være en god idé at skære ned og det vil være amningerne om natten, der skal væk først. Herefter skæres ned i amningerne om dagen og det vil således ofte være passende at amme fire gange i døgnet, når din dreng er 7 måneder. Disse amninger vil ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså amningerne formiddag og eftermiddag der forsvinder og i stedet erstattes med lidt mere mad.
Det er en rigtig god idé at give mad i hånden. Det styrke ham mundmotorisk og lærer ham at spise mad med mere bid og tyggemodstand. Det giver ham også en fornemmelse af at mad smager forskelligt og lærer ham at det er dejligt at spise :)
Jeg anbefaler ristede rugbrødsbjælker, da de er hårde udenpå og bløde indeni. Du kan også prøve med lidt tvebakker, skorper, endeskiven af et franskbrød, flute eller lignende - du skal dog være opmærksom på at lyst brød jo indeholder meget hvede og dermed gluten. Derfor er rugbrødsbjælker gode :)
Agurk er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer og du kan skære en skive på 1 ½ cm, fjerne kernerne, så det bliver til en ring og sætte den på hans tommelfinger, så er den lettere for ham at styre :)
Frugtbåde er godt, men det bør være blød frugt som f.eks. en appelsinbåd og når han bliver bedre til det, så kan du supplere med melon, blomme, fersken eller lignende. Æble ville jeg vente med, da det knækker meget let og sætter sig fast i halsen. Det skal være blød og moden frugt :)
Du kan også give ham et stykke kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende at sidde med - det må han gerne få :)
Har han hård have og du ikke kan få bugt med dette via kosten, så vil det være en god idé at give ham laktulose eller movicol. Tal med lægen om, hvad lægen vil foreslå. Det er vigtigt at maven fungere, hvis han har hård mave og svært ved at komme af med afføringen, så vil det naturligt påvirke hans appetit, så han spiser mindre ... :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske