Svar: Søvn
21. august 2012
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære SMO
Tak for dit brev :)
Mange børn vil, når de er omkring 2.5 år gamle, have en periode, hvor de har rigtigt svært ved at sove. De kan protestere voldsomt over at komme i seng og tydeligt have svært ved at skulle overgive sig til søvnen og de kan også vågne om natten, græde, være urolige og søge deres forældre.
Det handler ofte om at børn i denne alder begynder at blive lidt bange for mørke. Det kan derfor være en rigtig god idé at give barnet en lille natlampe med dæmpet belysning, som sikrer at barnet kan orientere sig og føler sig tryg.
På samme måde kan det være en god idé at lade døren til børneværelset stå åben, så jeres datter kan fornemme og høre at I er der, hører at I rumsterer rundt.
Mange børn vil i denne alder også have glæde af at komme ud af tremmesengen og få en åben seng. I nogle familier vil det naturligvis betyde at barnet stiger ud af sengen og søger forældrene igen og igen (hvilket der jo så også er en årsag til), i andre familier vil det at barnet fornemmer at det kan gå ud, hvis det har brug for det, at barnet føler sig "fri for tremmerne", gøre at barnet er så tryg ved at skulle sove, at det bliver i sin seng ...
Og så er det også sådan at børn i denne alder, naturligt er meget bevidste og også prøver lidt grænser, som I også er inde på. Jeres datter ved godt at når hun er puttet i seng om aftenen, så sidder I forældre i stuen og hygger jer. Og det vil hun naturligvis være en del af - så derfor protesterer hun, når I siger at hun skal sove, være på værelset alene og på den måde ikke være "en del af fællesskabet", hun føler sig udelukket fra det hyggelige I har ...
Børn der klynger sig er inde i en periode hvor de har brug for ekstra nærhed og fysisk kontakt og derfor skal I aldrig gå fra jeres datter, når hun tydeligt viser at hun har brug for at I er der. Det er helt naturligt og også vigtigt at I sidder hos hende, læser historie, snakker lidt om dagen. I må meget gerne bruge mellem 15-30 minutter på at hun skal sove og hun så sover roligt og forbinder det at komme i seng med noget trygt og rart.
Så svaret på jeres spørgsmål "hvad gør man når barnet skriger sine lungers fulde kraft lige så snart man rejser sig fra sengen?" er - I bliver hos hende! Det er langt bedre at bruge 15 minutter hos hende og hun så falder trygt i søvn end at gå fra hende og hun forbinder det at skulle sove med noget forfærdeligt. ...
...
Lige nu er I nødt til at blive hos hende til hun sover, så hun ved at I er der og ikke forsvinder. Det lyder som om at I har forsøgt at gå fra hende så mange gange, at hun lige nu ikke stoler på at I rent faktisk bliver, når I siger det og I er nødt til at bygge denne tillid op igen. Når hun atter er tryg ved at sove, så vil jeg anbefale jer at bruge det jeg kalder stryge-tøj-metoden.
Det går ud på at I stiller jer på værelset eller i døråbningen og stryger tøj eller lægger tøj sammen. Det er vigtigt at I er et sted, hvor hun kan se jer og hvor I kan se hende. Der skal være kontakt. I skal altså putte hende og derefter stille jer i nærheden, så hun kan se jer og derved oplever at I ikke går - men samtidig viser I hende at I har noget praktisk og kedeligt at lave, når hun skal sove.
Det at være i gang med noget praktisk og monotomt, som at stryge tøj eller lægge tøj sammen, signalerer at der ikke sker noget spændende nu. Når du skal sove, så har mor og far kedelige ting at lave, der sker ikke noget hyggeligt, ikke noget du går glip af og samtidig kan I så verbalt betrygge hende ved at fortælle at I er der hele tiden, I går ikke fra hende.
I kan sige direkte "Jeg er lige her, læg du dig ned skat", I kan svarer når hun kalder "Moaar - ja skat, du skal sove nu, mor passer på dig" eller lignende og sender samtidig et signal til hende om at I ikke bare sidder og venter på at hun skal sove, men som sagt laver noget kedeligt. Og I betrygger og beroliger og lader hende mærke at I stadig er der, I gør hende tryg :)
Denne metode kan så stille og roligt udvides på den måde at I begynder at gå lidt til og fra. I kan f.eks sige "jeg henter lige noget mere tøj, så kommer jeg igen", hvilket I naturligvis så gør. Det er trygt for hende, fordi det hele tiden bekræfter hende i at I kun går kortvarigt og samtidig stiller det ikke nogen krav til hende om at hun skal sove. Det er derfor noget helt andet end at sige "nu går jeg og så skal du prøve at sove" - for så stritter hun naturligt imod. Hun skal derimod føle sig helt tryg ved at I går lidt frem og tilbage og hele tiden bekræftes i at det er rigtigt det I siger, når I går for at hente tøj, så kommer I tilbage med tøj. Når I står og stryger, så har I kedelige ting at lave og sidder ikke og hygger i stuen .. Hun kan have fuldstændig tillid til det I siger :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske