Svar: Søvn uden amning
22. august 2012
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Trinene i den plan jeg sendte dig i sidste brev er nogenlunde således:
1. Sammen med amning indføres godnathistorie og putteklud
2. I løbet af dagen signaleres "slut" så jeres datter for fornemmelse for, hvad det betyder at noget er stoppet.
3. Amningen erstattes af godnatgrød og mælk af kop, men putteritualet er stadig med godnathistorie, putteklud osv. I din favn.
4. Når hun er tryg ved at være hos dig, få læst historie, falde til ro osv. hos dig, men uden brystet, så kan hun puttes fra din favn og ned i sengen.
5. Start stadig med favnen, sidde der, få læst historie, put hende derefter i seng, bliv hos hende, hold i hånden, læs lidt videre, vær der for hende, syng en sang.
Det lyder for mig som om at I er gået lidt for hurtigt fra brystet over til putteklud og puttebamse og til at være i egen seng og hun protesterer naturligt over dette. Når hun tydeligvis vil op, så tag hende op, lad hende sidde hos dig, få roen osv. Det er vigtigt at hun først vænner sig til at undvære brystet og at dette erstattes med lidt mælk og nærvær, hygge osv. Og når hun har lært at brystet er slut, og begynder at acceptere klud og bamse i stedet, koppen med mælk, din nærhed osv. så kan du prøve at putte hende direkte i sengen og lære hende at det er okay at du er ved siden af hende :)
Små skridt af gangen, vil være en rigtig god idé :)
Håber du kan bruge dette videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske