Svar: Mælk
25. august 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Din datter vil have godt af at få 400 ml mme dagligt, fordi hun på den måde sikres at få jern nok. Hvis hun får mindre end dette, bør du give hende jerntilskud dagligt.
Samtidig er det også rigtig fint at hun stille og roligt selv begynder at sige fra overfor flasken og det vil være rigtig fint at hun inden middagsluren stille og roligt lærer at sove uden at få flaske. Og når hun kan det om dagen, kan hun stille og roligt også lære det om aftenen. Som jeg læser dit brev, så sover hun igennem uden flaske om natten og det er rigtig flot! :)
Hendes behov for mælk dækkes også via mælk i maden, mælk hun kan drikke af en kop, sovs I spiser om aftenen, og også via f.eks. en portion tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt om eftermiddagen. Mælk er både drikkemælk og mælk der indgår i madlavningen, yoghurt osv. Det hele tæller med.
Ost er også en god og vigtig kilde til kalk og det vil derfor også være en rigtig god idé at give din datter ost. Det kan være smøreost på brødet, det kan være ostebjælker, som hun selv kan sidde og gnave eller det kan være lidt revet ost, som du f.eks. drysser på en pastaret eller lignende. Du kan også lave ostesovs.
Hvis du giver hende mælk på morgengrøden om morgenen og en kop sødmælk at drikke. Giver hende en portion tykmælk eller lignende om eftermiddagen, giver hende ost, sovs osv. til aftensmaden, evt. en godnatgrød med mælk og så giver hende en flaske at sove på, så vil hun højst sandsynligt få sit behov for mælk og kalk dækket. Det hun så mangler er jern, fordi hun ikke når op på de 400 mme mme, men her kan du give hende et dagligt jerntilskud.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske