Svar: Søvn om morgenen?
28. august 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev :)
Lige nu lyder det som om at du er nødt til at være lidt fleksibel omkring din dreng og hans rytme. De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at kunne nøjes med kun en lur dagligt og det vil naturligt være sådan, at de dage, hvor din dreng vågner allerede kl 05 og I ikke kan få ham til at sove videre, - vil han have brug for to lure dagligt, hvorimod de dage, hvor han måske først vågner kl 7.30 vil han måske kunne nøjes med kun en lur midt på dagen ...
Det er en rigtig svær balance, for han skal naturligvis have lov til at sove det han har behov for og derfor er du nødt til at være fleksibel, samtidig med at jo mere fast rytme I kan have, jo bedre vil du naturligt også kunne regne med hans putte og opvågningstid.
Der er nogle ting som kan være gode at holde fast i:
- At du giver ham en godnatgrød, som en del af hans putteritual og på den måde sikrer at han så vidt muligt ikke vågner fordi han er sulten kl 05.
- At du ikke giver ham morgenmad kl 05/06, men holder fast i at han tilbydes morgengrød nogenlunde samme tid hver dag - uanset hvad tidspunkt han vågner på.
- At han f.eks. står op senest kl 07, så du har nogenlunde styr på hvornår dagen senest starter. Det vill sige at du de dage, hvor han kan sove meget længe, prøver at vække ham stille og roligt, så dagen starter til den tid, du gerne vil have dagen egentlig begynder ...
- At du putter ham til natten nogenlunde til samme tid hver aften - naturligvis med den fleksibilitet der er nødvendig i forhold til om han har sovet 2 eller måske kun 1 lur dagligt.
- Hvis han vågner meget tidligt og ikke er til at få til at sove igen, så må du putte ham til en tidlig morgenlur som du forsøger nu og så forsøge at putte ham til middagslur til den tid, han normalt vil skulle sove til middag. Så resten af dagen stadig kommer til at ligne sig selv og rytmen ikke skubbes for meget.
- At du skal være opmærksom på at han ikke sover efter kl 16, da denne søvn kan påvirke nattesøvnen. Det kan både gøre at han er svær at få til at sove, det kan gøre at han vågner midt om natten og det kan også være årsagen til at han vågner meget tidligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Hvis han vågner meget tidligt kl 05, så prøv at få ham til at sove videre, gerne ved at tage ham ind og putte med jer i jeres seng. Jo mere I kan strække stå op tidspunktet og få starten morgenrutinerne, jo bedre er det. Det er med til at påvirke hans indre ur.
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller evt. letmælk af kop. Prøv at finde et tidspunkt til morgengrød, som passer uanset om det er hverdag eller weekend. Hvis han er i dagpleje eller vuggestue, så pas ind efter deres rytme.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur. Sover her måske kun 45 minutter, men det vil være rigtig fint. Nogle dage vil han måske springe denne lur helt over ...
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, koste pastaskruer osv. Kan også få varm mad til frokost.
Tilbydes en banan og evt. lidt letmælk af en kop og puttes til middagslur ca kl 13. Hvis han har sovet formiddagslur, vil han evt blive puttet lidt senere, hvis han har sprunget formiddagsluren over, vil han blive puttet før .. sådan er det nødt til at være lige nu :)
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende med revne æbler, rugbrødsdrys, frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - udgangspunktet er de retter som I almindelige spiser, naturligvis tilpasset i stykker og moset, så han kan spise det. Vand eller evt. letmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Som du kan se vil det være helt naturligt og helt okay at du tager ham ind til dig om morgenen for med din nærhed, at lulle ham videre i søvnen. Du skal ikke amme ham, det er fint at du er stoppet med amning her, men selvom han ikke behøver brystet kan han godt have behov for at ligge tæt og mærke at du er der. Han er stadig så lille at han ikke forstår hvor du er, når han ikke kan se dig og føler sig forladt og alene, hvis og når du går fra ham. Så det at komme ind til dig og mærke dig, giver ham visheden om at du ikke har forladt ham og det gør ham tryg.
Så nogle dage vil han måske have brug for en kort lur kl 8, fordi han er stået meget tidligt op. Andre dage vil han kunne nøjes med en længere middagslur og dermed kun sove en lur dagligt og atter andre dage, vil han have en rytme, med en formiddagslur og en middagslur som ovenfor beskrevet. Og den fleksiblitet bliver lige nu nødt til at være der.
Tiden arbejder således også lidt for jer :)
Håber du kan bruge ovenstående, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske