Svar: Tremmeseng
28. august 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev og tillykke med 1 års fødselsdagen! :)
Som udgangspunkt har du ret - hvis jeres dreng sover bedst i sin barnevognskasse og det fungerer rigtig godt, så må han gerne sove der. Han behøver altså ikke sove i en tremmeseng.
Fordelen ved at lære ham at sove i tremmesengen er at han vil kunne sove i den i længere tid. Den er større, bredere og vil have bedre plads til ham, i takt med at han vokser. Han vil vokse ud af sin barnevognskasse.
Det er også en fordel at han sover på en tykkere og bedre madras. Selvom det er begrænset hvor meget han vejer og hvor stor effekt madrassen har, så vil han dog ligge anderledes og normalt lidt mere behageligt, i en seng ...
En tremmeseng er også løftet over jorden. Det har den fordel at han ikke bliver kold og ikke udsættes for træk. Det har også den fordel at der kommer "ventilation i madrassen". Man kan derfor sige at en tremmeseng på sigt måske er lidt mere hygiejnisk og komfortabel.
Og så er der sikkerheden. Et barn i jeres drengs alder vil normalt godt kunne kravle ud over sin barnevognskasse og komme til skade. Hvor tremmesengen giver mulighed for at rejse sig, stå op, kravle lidt rundt osv. uden at han falder ud af sengen. Det er også derfor han har sele på i barnevognen ...
Og til sidst kan man naturligvis diskutere hvorvidt det er hensigtsmæssigt at han sover med sele. Om dagen i barnevognen er det naturligvis vigtigt, men om natten tænker jeg at det vil være naturligt at han får lov til at skifte stilling og selv vælge, hvordan han vil ligge. Hvilket selen jo forhindrer ham i - modsat, så oplever I sandsynligvis at selen også er med til at give ham ro - selen er blevet en søvnassociation for ham ...
Og ja - hvad gør I .. tja ... Jeg synes umiddelbart at det er fornuftigt at I forsøger at putte ham i tremmesengen, så han stille og roligt lære at sove der. Men kan I mærke at det bare ikke fungerer, så giv ham hans søvn, ved at lade ham sove i barnevognskassen og prøv så igen efter en periode. En måde at skabe en overgang på kan være at komme barnevognskassen ned i tremmesengen. På den måde kan han stadig sove i sin kasse, men lærer også at sove i sin seng. I kan efter nogle dage prøve at putte ham med kalechen nede, så han kan kikke sig omkring. I kan også prøve at putte ham uden sele, for at se om han vil kunne sove uden - og når disse ting går fint, så kan I putte ham direkte i tremmesengen.
Det kan være en fordel med en sengerand, som skærmer lidt, som kanterne på barnevognskassen. Jeg har set at man nogle gange kan få sengerande til de lidt større børn med små lommer og stofdyr der skal puttes osv. Så sengeranden på den måde blive en lidt aktiv ting, der også gør det sjovt at komme i seng og sengen forbindes med noget rart, fordi man kan ligge og lege lidt med netop sengeranden.
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske