Svar: Problemer med at tygge mad og sove
28. august 2012
Alder:
20 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at jeres datter umiddelbart er glad for at spise. Hun vil gerne smage på maden og spiser også gerne mos og grød, men mad i stykker gumles på og så kommer det ud igen. Hun trives dog, vokser som hun skal og får på en eller anden måde sit behov dækket.
Der kan være mange årsager til at hun ikke er så glad for at tygge mad i stykker. Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer om hvorfor:
Det kan for det første handle om hendes alder og udvikling. Det er helt naturligt at børn omkring 1.5 års alderen synes det er mere spændende at undersøge maden end at spise den. Det betyder at de tygger på maden, tager den ud af munden, kikker på den, maser den mellem fingrene, smider den på gulvet, kommer maden op i glasset osv. Hun lærer en masse ved at gøre dette - blandt andet også jeres reaktion.
Hun kan også have svært ved at tygge maden, fordi hun ikke rigtig har lært det. Børn der har fået rigtig meget skemad og ikke er kommet godt igang med familiemaden vil have svært ved at tygge og spise rigtig mad. Øvelse gør mester. Det lyder dog som om at I hos jer, har givet hende mad med udgangspunkt i jeres mad og også stadig gør det - hvilket I naturligvis skal blive ved med.
Hun kan have ondt for tænder, det kan gøre at hun ikke rigtigt kan lide at tygge. Måske er der kindtænder på vej ...
Hun kan også have ondt i halsen eller problemer med hævede mandler. Det kunne måske være en idé at få tjekket hende i halsen. Hvis I synes at hun altid har haft problemer med at synke, så kunne det være en idé at få hende tjekket af en øre-næse-hals-læge. Savler hun meget? Snorker hun meget når hun sover? Det kan være tegn på at hun har hævede mandler og polypper og det vil måske kunne påvirke hendes måde at spise på ...
Hvis hun har forstoppelse kan det give mindre lyst til at spise og det er vigtigt at I er opmærksomme på at holde hendes mave godt igang. Det kan være en idé at give hende laktulose eller movicol i en periode, for at sikre at det ikke er derfor problemet opstår.
Store mængder væske vil naturligt, også selvom det er vand, fylde i maven. Det er derfor også relevant at I forsøger ikke at give hende vand af flaske om natten, men går tilbage til at hun kan få små slurke af en kop.
Vær opmærksom på om hun bruger væske til at få sunket sin mad. Børn der har svært ved at tygge og synke vil nogle gange drikke meget for på den måde at "skylle maden ned".
Hvordan er hun til at forme og bruge sine læber, når hun spiser? Hvordan taler hun? Sidder hun tit med åben mund? Virker hun slap i sin mund og kæbemuskulatur? Jeg stiller disse spørgsmål fordi nogle børn kan have brug for lidt mundmotorisk træning. Og hvis I oplever at kunne svare ja til disse ting, så kan det være en rigtig god idé at tale med lægen og derigennem få en henvisning til ergoterapeut, fysioterapeut eller en audiologopæd (en talepædagog med særlig viden om oralstimulation), der kan lave mundmotoriske øvelser med hende. Nogle børn har problemer med at placere deres tunge rigtigt og har svært ved at styre mundens forskellige dele bevidst og det kan de få hjælp til at træne.
Som sagt kan jeres datter også "bare" have en alder, hvor det er mere spændende at lege med maden end at spise den og det er her vigtigt at I prøver at stimulere hendes lyst til at mærke, lave lyd osv. uden for middagsbordet. Hvis I således oplever at hun gerne vil have maden i hænderne, smatte den ud osv. så tag hende med til at bage boller og giv hende bolledej i hånden. Lad hende lege med sand i en sandkasse osv.
Hvis hun kommer maden op i vandglasset, vælter glasset så vandet løber ned i tallerkenen osv. så lad hende lege med vand, vandkander, bøtter osv. Både udenfor og i badekaret.
Hvis hun synes det er sjovere at slå skeen i tallerkenen eller banke tallerkenen i bordet, så det laver lyd, så giv hende en tromme, et hammerbræt eller lignende, så hun får stimuleret sin lyst til at lave lyd.
Jo mere I kan stimulere disse ting uden for middagsbordet, jo større sandsynlighed er der for at hun vil lege mindre ved bordet og dermed måske spise lidt mere ... :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud :)
Med hensyn til søvn, så er der sandsynligvis en sammenhæng mellem hendes sparsomme indtag af mad og at hun sover dårligt. Dog spiller det også ind at mange børn netop i 18-20 måneders alderen sover rigtig dårligt og ofte opstår også i denne alder natteskræk - og måske er det netop det I oplever hos jer. Det betyder at I normalt skal forsøge at lave så lidt aktivitet som muligt. Når hun vågner og græder, så prøv om I kan få hende videre i søvnen ude at tage hende op, uden at tilbyde vand og uden at snakke for meget med hende .. Jeg ved fra jeres tidligere brev at I har min bog om børn og søvn - prøv at læse afsnittet om natteskræk i den :)
Hvis jeres datter vågner op og tydeligt er ked af det, så lyder det som om at det der virker bedst hos jer om natten er, hvis I tager jeres datter med ind til jer - og det synes jeg I skal overveje. Det er helt okay at hun i en periode får den ekstra nærhed, tryghed osv. og det er bedre at I gør dette end at I giver hende flaske med vand. Da I stoppede med flasken sidst, sov hun faktisk bedre om natten og begyndte at kunne sove en længere søvnstræk og det lyder som om at flasken er en søvnassociation for hende, som hun er nødt til at slippe ...
Hvis vi forestiller os at hun har problemer med mandler, polypper eller lignende, så vil det også påvirke hendes søvn og igen kan det derfor være en god idé at få hende tjekket af en øre-næse-hals-læge.
Håber I kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske