Brev:
Sovetid lille skat
31. august 2012
Alder:
6 mdr.
Sovetid lille skat
Hej Helen
Jeg er ny bruger på sitet, men har siden jeg fik min søn læst mange af dine svar med stor interesse. Nu er jeg dog ved at anlægge lidt sølvstænk på toppen og tænkte at så var det vist på tide at blive medlem. :o)
Jeg fødte i marts Marius, verdens dejligste dreng, verdens navle fra 1. dag.
Marius har været meget hurtig til mange ting f.eks. at vende sig fra mave til ryg efter 2 mdr og ryg mave inden 4 mdr. Han bruger mange kræfter, holder øje med simpelthen ALT, og har et enormt temprement. Der hvor jeg bliver lidt rådvild er når han skal sove, det er altid med gråd og traveture hver gang.
Hvis jeg lægger ham i barnevognen og triller bliver han ved med at ligge og kigge og observere og altså ikke finde ro, det er ikke en overdrivelse at vi kan gå i mere end 2 timer på denne måde uden at han sover. og så er det næsten spisetid igen osv. Han vil opleve det hele.
Skærmer jeg ham derimod af med f.eks. et stræklagen så han ikke kan kigge ud går det bedre, altså når først han har tømt lungerne for luft i skrig fordi han ikke kan se noget, men så falder han også hen.
Problemt opstår så igen hvis jeg ændre miljøet omkring os, fordi jeg f.eks. skal handle ind. andre lyde Grus/asfalt/græs skift osv, så vågner han. hvis vognen bliver parkeret vågner han for det meste, han skal helst have sovet ihvertfald 30 min for ikke at registrere at vi holder stille. Jeg kan desværre ikke sende andre på indkøb da min mands arbejde kræver ham på pladsen flere dage af gangen, hvilket gør at jeg er alene meget af tiden. Siden han var spæd har jeg ikke kunne lægge ham fra favnen uden at han vågnede igen når jeg vuggede ham i søvn. Når han får flaske er det liggende på ryggen på sofaen, han vil ikke ligge i favnen efter at han er begyndt at kunne vende sig, meget trist syntes mor.
Jeg ville jo bare så gerne kunne putte ham uden at det skulle være med ubehag for ham, altså uden at han skal skrige sig i søvn. Men også meget gerne sådan at jeg kan få gjort nogle ting i hans sovende timer. Jeg må indrømme at jeg syntes det er lidt hårdt, fordi det er så lang en proces hver gang. At vugge ham på stedet virker ABSOLUT ikke, vogne har hjul og de skal dreje.
Søvn får han altså kun hvis han ikke kan se og med meget gråd først, men er det okay? er det okay jeg gør sådan. Det er hårdt at høre at mit barn ligger og skriger og tårene pipler ud, uden at reagere på andet end tabt sut ifølge aftale med min egen sundhedsplejeske. Hvis jeg først trøster ham bliver gråden bare endnu mere hjerteskærende når han puttes igen. Han vil opleve opleve opleve.
Mit spørgsmål er vel nærmest om du har et forslag til et lidt mere overskueligt putte ritual i dagtimerne en måde man eventuelt kan træne. Kan man f.eks. "træne" at vugge ham på stedet med den gråd det måtte medføre i en periode eller hvordan. Det er frygteligt han bliver så ked af det, men hvis det kunne trænes at han forbinder barnevognen med søvn ville jeg blive lykkelig og få en noget mere overskuelig hverdag. Og hvad må jeg reagere på når han er puttet? Tabt sut, gråd, sidste nye er han vender sig i vognen, men selen må på fra i morgen. Har mest lyst til at tage ham op og trøste, HJÆLP før jeg ender med at have skrevet det hele igen på en ny måde.
Hans dag ser ca således ud så vidt muligt
Vågner 06:30
Får flaske, leger
Sover 07:30-08:30 (Denne er lettest)
Får grød, leger, puttes med flaske
Sover 11:00-12:30
Får grød. leger, puttes med flaske
Sover 16:30-18:00 (svær)
Får mos, leger, puttes får flasken liggende i sengen.
Sover ca 20:00
Flaske 00:00 sover videre til 06:30 ca.
Pragteksemplar i natte-timerne
Hilsen Maria