Svar: Tygge-poser?
1. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det er en god idé at give børn mad i hånden. Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet, at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad.
Agurk er også et gammel husmoderråd mod ømme gummer ved tandfrembrud.
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling.
Din dreng skal naturligvis altid være under opsyn når han sidder med noget og du skal udskifte det han sidder med, når det bliver for snasket. Det er også vigtigt at give ham noget, som passer til hans alder og som han nogenlunde kan finde ud af at spise - f.eks. er det en idé at give ham en appelsinbåd, der er blød og som han kan sidde og sutte saften ud af - men at du IKKE skal give ham æble, som er hårdt og som derfor let knækker i stykker.
Når han sidder med et stykke frugt, en brødskorpe eller lignende selv, så bruger han sin kæbe, sine tyggemuskler og får også en fornemmelse for hvor langt ind i munden man kan komme maden, før brækrefleksen stimuleres osv. Samtidig får han også kendskab til forskellig konsistens og også smag. Der er mange informationer og meget læring i at sidde og gumle på noget selv.
En tyggepose også kaldet en "Baby Safe Feeder" giver ikke barnet alle disse ting og jeg synes det er vigtigt at man som udgangspunkt netop først giver barnet noget når det er parat og ikke forcerer dette ved at give barnet maden i en pose. Samtidig synes jeg også der er noget forkert i at lære barnet at spise gennem en pose .. det ville jeg ikke selv bryde mig om, hvis det var mig. Hvis barnet har brug for moset mad, så kan dette gives med en ske ...
Jeg kan dog godt se fordelen ved Baby Safe Feeder hvis man f.eks. er på tur i bilen og barnet har brug for at sidde med noget spiseligt i autostolen. Barnet er måske lidt ked af det, utilfreds og der går lige 10 minutter før I kan køre ind til siden. Her kan det være en mulighed, fordi barnet så kan sidde og gumle lidt, afledes osv. indtil I kan holde pause og netop fordi det er i bilen, så kan man ikke have opmærksomheden på barnet hele tiden. Her er formålet at din dreng underholdes på en sikker måde indtil du så kan køre ind til siden, give ham mad, skifte ham eller hvad han nu har behov for.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske