Svar: Intet gør ham træt
2. september 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
I har fået en meget aktiv dreng, måske det man kalder for en "high need baby" og det stiller naturligt nogle ekstra udfordringer til jer omkring søvn ...
Det jeg hæfter mig ved er at han sover ca 3 timer samlet i løbet af dagen, ofte fordelt på 2 gange 1.5 times lure. Han får således en søvn, der får ham igennem søvnens forskellige faser, der stille og roligt er ved at dannes med den alder han har. Og det er rigtig godt, det er altså umiddelbart bedre at han sover sådan, end at han sover 4 små lure.
Han sover også godt om natten, faktisk skriver du at han "sover ret godt", så han sover og det lyder også som om at han udvikler sig og trives. Så spørgsmålet er hvordan er han i sine vågne perioder? Hvordan vågner han? Er han glad, virker han udhvilet, har han lyst og mod til at udforske, pludre, bruge sig selv motorisk og mentalt osv. Virker han kort og godt til at trives? Hvis han gør det, så må du sige til dig selv, at han får den søvn han har behov for også selvom det er under gennemsnittet i forhold til sin alder.
Hvis han modsat vågner og er ked af det, aldrig rigtig virker til at have sovet nok, pjevser, mangler overskud til at pludre, lege, bruge sig selv både motorisk og mentalt, så er du nødt til at gøre en ekstra indsats for at få ham til at sove mere - og her gælder ingen anden regel end at gøre det, som virker. Det betyder at du må lægge dig med ham i dobbeltsengen, give ham flasken i barnevognen, trille ham en tur, bruge en slyngevugge eller hvad du nu kan finde på - bare det virker.
Det er rigtig fint at I nu er begyndt med lidt smagsprøver på skemad en gang dagligt og stille og roligt vil det naturligt også hjælpe jer til at få lidt mere rytme og rutiner og det vil ofte påvirke søvnen positivt. Flasken skal han stadig have og det er fint fortsat at lade den indgå som en fast del af hans putteritual.
Nogle gange kan det være en idé at indføre et bad inden middagsluren i denne alder. Det stimulerer ham så meget både motorisk og mentalt, at han vil kunne sove bedre bag efter. Det vil være en god idé at give ham en flaske før badet og så bruge lidt tid på at tørre ham med håndklædet, smøre ham med creme, massere ham lidt osv. så han får en masse fysisk berøring i forbindelse med badet. Så kan han få en flaske mere og blive puttet og det vil ofte passe, hvis han puttes godt en time efter han er kommet op af badet ... Det kan være en måde at få forlænget hans middagslur på.
Med hensyn til dine generelle spørgsmål så vil de fleste børn ikke have brug for at blive bøvset af med den alder din dreng har nu. De kan sagtens have en bøvs der klemmer, og luften skal de naturligvis stadig af med, men den vil ofte komme op af sig selv.
De fleste børn har brug for mælk ca hver 3-4 time i din drengs alder og i 6 måneders alderen vil 5-6 flasker i døgnet ofte være passende. Når barnet bliver 6 måneder, så vil man ofte kunne springe flasken midt nat over og barnet vil kunne sove igennem. Det betyder i den alder at kunne sove 5-6 timer uden at få mælk. Det vil i 6 måneders alderen ofte være sådan at man kan give flaske kl 20, 24 og 05/06. Eller f.eks. kl 20, 02 og 06 - så det længste søvnstræk ligger om aftenen.
De fleste børn triller fra mave til ryg først og begynder ofte på dette med den alder jeres dreng har nu. Omkring 6 måneders alderen begynder barnet så at trille fra ryg til mave - nogle børn gør det naturligvis også omvendt, sådan er børn jo så forskellige og det skal der være plads til :)
Jeg vil anbefale dig at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og mad", netop fordi I nu skal igang med skemaden :) Og "Helens bog om dit barns udvikling", som giver et indblik i hvad jeres dreng ca. skal kunne hvornår, hvordan han oplever verden osv.
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske