Svar: Putning i junior seng
2. september 2012
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med dig
Det lyder for mig som om at jeres datter har brug for at mærke jer. Hun har brug for at have jer helt tæt på, for at kunne falde til ro og overgive sig til søvnen. Og derfor søger hun jer igen og igen, stiger ud af sin seng og kommer ind til jer.
At sætte jer i nærheden uden at have kontakt, er ikke en metode, jeg er tilhænger af. Når I sidder sådan, så giver I ikke ro men utryghed og det gør det fordi I sender nogle mærkelige signaler. Når I bare sidder uden at have kontakt, uden at reagere på jeres datter, ikke taler med hende osv. så opfører I jer mærkeligt. Hun er ikke vant til at I er sådan og derfor stiger hun ud af sengen og går hen til jer for at finde ud af hvad der er galt med jer ...
Når jeg anbefaler strygetøjmetoden, så er det fordi man her er ved siden af barnet, hun kan stadig se jer, men I står og laver noget praktisk. I viser hende at I har noget kedeligt at lave og I opfører jer normalt :)
Da I har givet jeres datter en juniorseng, så synes jeg I skal udnytte at I kan sidde på sengekanten. I skal derfor sætte jer hos hende, læse en godnathistorie, vise hende billederne, tale om dagen osv. Og netop ved at være der, så holder I hende i sengen. Hun behøver ikke stige ud af sin seng for at lede efter jer eller for at se hvad I laver eller hvad der sker - for I er der.
Det lyder også som om at jeres datter har fået en vane med at stige ud af sin seng igen og igen. Det er blevet en leg for hende og det lyder som om at hun tror at det er sådan putteritualet er. Det er I nødt til at lave om og det kan I gøre ved at putte hende så sent, at I med sikkerhed ved at hun vil falde i søvn. Det vil sige at hvis hun normalt først sover kl 21, så skal I ikke putte hende før kl 21. Hun skal være så træt at hun naturligt lægger sig til at sove netop når I putter hende i seng og med det ritual som I gerne vil have skal gælde fremover. På denne måde lærer I hende hvad det betyder at blive puttet, hun får en ny erfaring med sig, en ny vane :)
Stille og roligt så skal I så holde fast i denne nye rutine og flytte puttetidspunktet frem, så hun i stedet puttes kl 20.45. Derefter 20.30, så 20.15 og så kl 20. Altså stille og roligt bibeholde det nye ritual, jeres ønskede rutiner og så ændre på tidspunktet med små skridt. Imens I gør dette, så er det samtidig vigtigt at hun ikke forlænger sin nattesøvn om dagen. I skal altså holde fast i at hun om dagen sover 1.5 time som hun plejer og ikke pludselig sover 3 timer. De 1.5 timers søvn hun kommer til at mangle, skal hun have om aftenen og ikke om dagen ...
Og ja det betyder så også at hun i en kortere periode vil komme lidt i søvnunderskud og vil være træt, men netop denne træthed skulle så også meget gerne give hende følelse af at det er ret rart at komme i seng :) Og dermed have lyst til at blive i sengen, når hun ligger der :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske