Brev:
Søvn og putning
2. september 2012
Alder:
10 mdr.
Søvn og putning
Hej Helen
Har en søn på knap 10 mdr der vågner mange gange efter han bliver puttet. Jeg skrev til dig da han var 8 mdr og begyndte at køre efter den mad/søvn plan du gav for at få mere rutine, men så kom sommerferien og nu er vi tilbage hvor det startede.
Vores dag forløber nogenlunde således:
Vågner mellem 6.30-07.30
Får mad, havregrød en halv time efter (gider ikke spise lige når han vågner).
Bliver puttet 2 timer efter han er vågnet, og lige inden får han frugtmos.
Så sover han mellem 1-2 timer.
Får middagsmad kl 11.30 cirka er blevet god til rugbrød med flere forskellige pålæg, samt fx agurk stk. han selv tager og spiser (skal han stadig have mos her?)
Bliver ammet ved 13-13.30 tiden og puttet igen. Sover her cirka 1 time.
Får noget grød ved 15.30 tiden og frugtmos.
Kl. 18 får han aftensmad det samme som os men får suppleret med grønssagsmos og kød da han stadig ikke er vant til helt det samme som os.
Bliver puttet i bad kl 18.30-45 (når vi er færdige med aftensmad) og så er han så træt at han bliver puttet kl. 19.00
Problemet er at jeg først ammer og så går ham i søvn hvilket jeg godt ved ikke er helt optimalt. Jeg sørger for at han lige når at observere at han bliver puttet, men de fleste gange når jeg ligger ham ned og han ikke er i den dybe søvn begynder han bare at rulle rundt, skrige og så rejse sig i sengen og så går jeg med ham tii han sover. Hvis jeg bare ligger ham ned rejser han sig op og græder. Så vågner han som oftest 3-4 gange inden midnat og så igen nok 3 gange om natten.
Det er ikke fordi det tager vildt lang tid at få ham til at sove igen men ville sådan ønske at han ikke ville vågne SÅ mange gange. Jeg ammer, eller går med ham når han vågner og ligger ham så i sin seng igen. Jeg har flere gange prøvet med at give grød efter han har været i bad men det har ikke hjulpet heller. Derudover er det kun mor der duer og kan få ham til at sove :(
Det skal siges at jeg har en utrolig aktiv søn, der ikke sidder roligt i 5 min. Han er hurtig i sin udvikling og bruger hele dagen på at kravle fra sted til sted og rejse sig og åbne alt og undersøge alt.
Har også problemer med putning i barnevogn. Vil til at vende ham til at jeg ikke skal gå rundt om huset med ham for at falde i søvn da han om 2 mdr skal starte i dagpleje, men selv om han selvfølgelig er spændt fast så drejer han rundt og rejser sig i barnevognen og det ende med at jeg hele tiden må ligge ham på plads og så køre nogle gange rundt om huset før han sover.
Beklager den lange mail, men håber du kan give mig nogle råd da jeg ikke aner hvordan jeg lige skal få ændret mønstret.
Venlig hilsen
Den kronisk trætte