Svar: Søvn og putning
2. september 2012
Alder:
10 mdr.
Kære kronisk trætte ...
Tak for dit brev :)
Jeres dreng har en alder, hvor han naturligt sover mere uroligt og også er ekstra tryghedssøgende, han er igang med separationsfasen, hvilket betyder at han har en stor motorisk uro og svært ved bare at lægge sig ned og slappe af og samtidig øver han sig i at bevæge sig ud i verden på egen hånd. Måske er han begyndt at kravle, forsøger at rejse sig ved tingene og han øver sig på den måde i at være mere og mere adskilt fra jer. Det gør det svært at overgive sig til søvnen og det gør det svært at finde roen under søvnen.
Det er vigtigt at anerkende hans lyst til at se og opleve. Og derfor vil det om dagen være rigtig godt at du sætter ham i barnevognen og trille ham en tur og først putter ham, når han tydeligt viser tegn på at være parat. Du skal ikke lægge ham ned, før han tydeligt er parat - lad ham i stedet fylde sig om med indtryk og stimuli. Og læg så mærke til hvornår han egentlig er parat til at sove, måske du skal putte ham på et lidt andet tidspunkt end du gør lige nu ... :)
At han lige nu skal trilles lidt er okay, - der sker meget på to måneder og det er ikke her jeres største udfordring er .. hos jer lyder det som om at der skal ændres lidt på søvnassociationerne og det er der du skal bruge dine kræfter ...
Jeres dreng har det jeg kalder for et søvnassociationsproblem, hvor han er afhængig af brystet og af dig og din favn, at blive vugget osv. for at kunne komme videre i søvnen om natten. Det kan du læse meget mere om i min bog "Helens bog om børn og søvn".
Når du putter ham, så er det vigtigt at han puttes der, hvor du ønsker han skal sove hele natten. Det er uhensigtsmæssigt hvis han falder i søvn i din seng eller i din favn og så derefter puttes. Så vil han vågne op, registrerer at han ligger et andet sted og det vil gøre ham utryg og ked af det og gøre at han naturligt har ekstra meget behov for at du så tager ham op, vugger ham osv. igen. Det er altså vigtigt at lære ham at falde i søvn uden brystet i munden og uden at blive vugget i din favn, ligesom det er vigtigt at du lader ham sove der, hvor du ønsker han skal sove hele natten.
Han må stadig godt få brystet før han bliver puttet, så han får sit behov for mælk dækket og det vil være relevant at han ammes to gange i døgnet med den alder han har. Jeg vil anbefale at du ammer ham aften og sen aften. Det vil sige at amningen om dagen nu skal væk og i stedet kan du give ham en banan og en kop lun mælk før han puttes til sin middagslur. Det kan være en fin overgang.
Når du ammer ham om aftenen, så put ham i egen seng, så han registrerer at det er der han ligger. Du skal putte ham, hvor han er døsig. Det vil sige lige der, hvor han ikke er rigtigt vågen og heller ikke sover helt. Og du skal være hos ham, holde ham i hånden, berolige og betrygge netop med din nærhed og du skal hjælpe ham til fysisk ro ved dine hænder og egen ro. Hvis han er rigtigt ked at af komme i sin seng, kan det være en god idé at koble tremmesengen til jeres seng. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen, du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan trille ud og komme til skade.
Det kan give dig mulighed for at du lægger dig og ammer ham i din seng, lader ham få den nærhed som han naturligt har behov for, men du skal forsøge at trække brystet ud af munden på dig før han sover helt. Det vil sige lige der, hvor han smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Når sengene er koblet til hinanden, så kan du stille og roligt flytte ham over i egen seng, men kan hele tiden være ved siden af ham, så når han vågner om natten og søger dig, så kan du med det samme lade ham mærke at du er der, berolige ham med dine hænder osv.
Inden midnat, før du selv går i seng, kan du amme ham rigtig godt fra begge sider og derefter bør han så ikke få mere mælk før næste aften. I stedet skal han hele tiden beroliges med hænder, nærhed osv.
Hvis han konstant søger brystet igen og igen, så må du give ham det, men det er vigtigt at du lirker brystet ud af munden på ham igen og igen, så han ikke fylder sig med mælk og at du også sætter noget andet i stedet - kærtegn, beroligende ord, en klud eller lignende. Så disse ting på sigt overtager amningen.
Nogle gange kan det også være en god idé at lade søn og far sove sammen. Far kan af gode grunde ikke amme men kan give masser af tryghed og nærhed, fysisk kontakt og ro ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske