Svar: Mælkebehov
2. september 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Din søn skal have jerntilskud fordi du ammer. Hvis du gav flaske, så ville hans behov for jern være dækket, hvis han fik 400 ml mme i døgnet, fordi der er tilsat jern til modermælkserstatning.
Det vil ofte være passende med 2 amninger dagligt i 10-12 måneders alderen og jeg vil foreslå at de to amninger ligger aften og sen aften hos jer. Jeg tænker at det vil være lettere for dig at erstatte amningen inden middagsluren end amningen sen aften - I får udfordringer nok med at fjerne de amninger der ligger i løbet af natten:)
Din dreng må derudover gerne få lidt sødmælk af en kop og han kan også få lidt tykmælk, A38 eller neutral sødmælksyoghurt. Du bør derudover stadig bruge mælk i den grød og mos du laver kun til ham og så vil det være fint at du også giver ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Han må også gerne få sovs til sin mad, - det hele tæller med. Hvis han i alt får ca 500 ml mælk, så er hans behov godt dækket.
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Formiddagslur, puttes uden mælk.
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskellig smørbar pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med kogte grøntsager i stykker, pasta, 1/2 hårdkogt æg osv. Må også meget gerne få varm middagsret til frokost og kan få grøntsagsmos, pastaretter med kød, fisk osv. Brug gerne rester fra aftensmaden til frokost. Vand af kop.
Tilbydes en banan og lidt lun sødmælk af en kop i stedet for amning og puttes til middagslur ca kl 13-13.30. Tidspunktet variere efter hvor lang en formiddagslur han tager
Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk eller lignende surmælksprodukt med 3.5% fedtindhold med frugtmos, revne æbler eller rugbrødsdrys. Vand af kop.
Aften 18: Familie - gode børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, pasta og ris, sovs. Vand eller sødmælk af kop. Der skal være mad i stykker og også stadig moset mad.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden yderligere amning til næste morgen tidlig, hvor dagen så begynder med en morgengrød.
Opskrifter på smørbart pålæg, familiemad osv. kan du finde i min bog "Helens bog om børn og mad" ...
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske