Svar: Afhængig af mors bryst 2
11. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Susanne
Tak for dit brev - jeg vil naturligvis gerne uddybe :)
Når amningerne formiddag og eftermiddag fjernes i 7 måneders alderen, så erstattes af et mellemmåltid og vand af kop. I stedet for mælken vil det være rigtig godt at du giver f.eks. lidt frugt om formiddagen og lidt grød med frugt om eftermiddagen.
Frugt har en naturlig sødme, som mange børn godt kan lide og samtidig stimulerer det barnet at sidde med lidt frugtbåde i hånden, gumle, sutte osv. Barnet får på den måde lidt i maven og får samtidig også lidt ekstra stimulation før det puttes.
Man kan lave en lidt blid overgang ved at du f.eks. bruger en klud, når du ammer og lader denne klud følge med fra din favn og ned hvor din dreng skal sove. Stille og roligt kan amningen trappes ud, gøres kortere og kortere og kluden følger hele tiden med og til sidst kan barnet så puttes med sin klud. Bruger barnet sut, så er det naturligt at lade den indgå sammen med kluden.
Man kan også vælge at sætte barnet op i barnevognen og trille en tur. I 7 måneders alderen kan han sagtens sidde op, naturligvis med sele på og med ryglæn i ryggen, men han kan sidde og holde fast i kanten, kikke sig omkring, mærke vinden i ansigtet og blive fyldt op med stimuli - og så blive puttet, når han tydeligt er parat til at sove - netop uden at blive ammet, fordi han afledes af andre ting.
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske