Svar: Spisevaner
11. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at din dreng sover så godt og kan sove så mange timer om natten - nyd det, for det er desværre ikke sikkert at det varer ved ... :) Det vil ofte være sådan at børn har brug for en ekstra amning sen aften, det vil sige gerne før du selv går i seng og han kan her spise mere eller mindre i søvne og derefter sove til næste morgen tidlig, hvor han så bliver ammet igen.
Det er rigtig fint at du lige nu ammer 5-6 gange i døgnet, dette bør bibeholdes. Når han bliver 7 måneder vil 4 amninger sandsynligvis være passende og de vil ofte ligge hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Hvis det viser sig at han hører til de få børn der simpelthen bare sover hele natten, så må du naturligvis forsøge at sikre ham mælken/væsken i løbet af dagen. Det er her vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så han stadig har plads i maven til sin mælk. Det vil således være bedre at han spiser ¾-1 dl. grød eller mos og derefter stadig tager imod brystet end at han spiser 1 ½ dl. grød eller mos og så afviser brystet.
Og på samme måde er det med morgenmaden eller det tidlige formiddagsmåltid som du nu skal indføre - det er vigtigt at han får maden, men mængden skal holdes nede på et niveau, hvor det ikke erstatter hans mælkeindtag, men hvor han får begge dele. Det er først i 7 måneders alderen at mellemmåltiderne kan begynde at erstatte 1-2 amninger.
En dagsplan lavet ud fra dine tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 6.30: Ammes og dagen begynder
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur 8.30-9 som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, hver anden dag kan han f.eks. også få lidt øllebrød. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur 13.30-14
Sen eftermiddag: Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden og ammes som han plejer
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, udgangspunktet bliver stille og roligt den mad I andre spiser, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30
Sen aften 23: Har sandsynligvis brug for amning her. Hvis han fortsat sover uden at vågne, så må han gerne sove - men være opmærksom på om han pludselig begynder at melde sig, så er det sandsynligvis et reelt behov :) De fleste børn vil i denne alder ikke kunne dække deres behov for både mad og væske på kun 12 timer af døgnet:)
Håber ovenstående hjælper videre på vej og vil naturligvis også anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og mad", hvor du finder forskellige opskrifter, forslag til "næste skridt", dagsplaner osv. måned for måned indtil 1 ½ år :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske