Svar: Den vågne dreng
12. september 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og søvn - tak.
Den plan du sender ser umiddelbart rigtig fin ud og jeg er ikke bekymret for amningen og for det at jeres dreng lige nu falder i søvn ved brystet. Han lyder til at sove godt, når han sover - især i løbet af natten og det er helt naturligt at han stadig har brug for en natamning. Du kan prøve at amme ham fra begge bryster sen aften, for at se om han så kan sove et lidt længere stræk - men der er ingen garantier:)
At han om dagen har svært ved at overgive sig til søvnen og sover uroligt, handler sandsynligvis om at han er en meget opmærksom dreng, der gerne vil følge med i alt hvad der foregår omkring ham. Og det kræver derfor lidt ekstra hjælp, at få ham til at koble fra og overgive sig til søvnen - og det gør så også at han drømmer rigtig meget. For alt hvad han oplever skal bearbejdes, når han sover og derfor klynker han i søvne, søger dig, søger brystet og lulles på den måde videre i søvnen igen. Og ja, jeg tror du har fuldstændig ret i at tilsidst "spisesover" så meget, at han netop så er frisk, når han tilsidst vågner.
Jeg tænker at det vil ændre sig i takt med at han bliver ældre og sandsynligvis også i takt med at han begynder med lidt skemad og det vil netop være en god idé at I, når det virker passende at starte, begynder med lidt skemad til frokost. Det vil sige at han kan få lidt grød omkring kl 12 og så blive ammet kl 13, hvorefter han så puttes til middagslur og derefter så måske vil sove mere sammenhængende.
At han vågner og søger brystet så mange gange kan nemlig godt være et tegn på at han er ved at være parat til lidt skemad og at I stille og roligt skal gå igang med lidt smagsprøver :) Sundhedsstyrelsen skriver blandt andet at skemad ikke bør introduceres før 4 måneders alderen, da barnet ikke er fysiologisk modent til anden mad end modermælk eller modermælkserstatning - men at tilvænning af skemad på den anden side ikke bør påbegyndes meget efter de 6 måneder, da barnet så kan være vanskeligt at få igang ... Så hos jer vil det måske være passende at starte med lidt skemad i 5-5 ½ måneds alderen - prøv at lægge mærke til hans signaler :)
Og så til dine direkte spørgsmål:
Din dreng bør tages fra brystet lige der, hvor han er døsig og kun lige ænser at han flyttes - ikke når han er vågen.
Du skal ikke bruge 3 timer på at få din dreng til at sove - hvis han ikke sover i løbet af ½ time, så er der et eller andet som ikke er helt rigtigt .. måske er puttetidspunktet forkert, måske skulle han have været puttet lidt før, eller puttet lidt senere, måske er han sulten og har brug for den ekstra amning, skal måske have lov til at die sig mere døsig før du flytter ham fra favn til seng, måske skal han lige bruge sig selv motorisk og mentalt før han så er parat til at blive puttet.
Det kan også være at han har brug for en blidere overgang fra favn til egen seng. Du kunne her f.eks. koble tremmesengen til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. Naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Så kan du lægge dig og amme ham i din seng, og stille og roligt øge afstanden imellem jer, putte ham i egen seng, men hvor du stadig kan ligge tæt på ham, berolige med dine hænder, nærhed, kærtegn osv. På den måde kan I nå til at sove i hver jeres seng, men stadig med den nærhed og tryghed han søger.
Der sker ikke noget ved at forsøge med en sut, nogle børn tager den pludselig til sig og andre gør ikke - de foretrækker den ægte vare .. :) Det kan være en idé at koble sutten til en sutteklud, f.eks. trække en stofble igennem suttens ring. Det kan gie lidt ekstra tryghed og en klud kan dufte lidt af dig og minde om, når han ligger ved dit bryst:)
Håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske