Brev:
Børnehavestart, ingen middagslur og natteskræk
12. september 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Børnehavestart, ingen middagslur og natteskræk
Kære Helen,
Så er det atter tid for dit ekspert råd ;o)
Simon startede i BH i maj, og er for ca 2 uger siden stoppet med at sove middagslur..
Det sidste fordi han var ca. 2 timer om at falde i søvn om aftenen.. Derfor vurderede vi, at “nu var det nu”, vi skulle gøre forsøget... (Han stoppede i øvrigt med at bruge sut om dagen kort inden sommerferien.. Det gik bare SÅ godt, han bruger den kun når han skal sove, eller er meget træt og/eller ked..)
Simon bliver puttet fra kl. 18.30-19.00 hver aften, med mindre der sker noget specielt i week-enden, da han i hverdagen tit skal op ved 5.30 tiden..
Det fungerer godt – nu sover han inden for 5 minutter efter han bliver lagt.
Jeg kan godt mærke at Simon er træt om eftermiddagen, men han klarer det faktisk rigtig godt..
Når jeg har hentet ham i BH får han tit lov til at hygge og “afstresse” lidt alene, enten leger han hvor jeg er, eller også putter han med lidt tegnefilm..
Vi handler meget sjældent om eftermiddagen, da jeg vurderer ham for træt, men ind i mellem leger han med en ven fra BH, som vi tager med hjem, til vi skal skal spise..
Min henvendelse handler om, at vi nogle gange oplever at Simon begynder at “pive” (græder ikke rigtigt) et par timer efter han er faldet I søvn, på sådan en “night terror” agtig måde..
Han er ikke vågen, men udvikler det sig, kan han faktisk godt vågne helt op.
Et par gange har han siddet op i sengen og skreget “GÅ VÆÆK”, når vi har forsøgt os med at putte ham, men vi må så heller ikke gå, så skriger han også – han skriger uanset hvad vi gør..
Det er først hvis han vågner helt op, at han endelig kan falde til ro..
Uh – det er vældig hårdt, og jeg vil blot høre om vi gør det rigtige..
Vi har jo før oplevet at Simon har haft “Night terror” anfald, og det har vi taklet med at putte ham, det lykkedes de fleste gange..
Det er som om det er mere voldsom nu han er 3 år..
Er det stadig night terror, der plager ham..?? – og er det fordi der sker for meget I hans lille liv..??
Skal vi beskytte ham mere, eller..??
Jeg har hørt at uanset alder, så vil der altid være en tilvænnings periode for at undvære middagsluren, men er vi startet for tidligt..??
Simon elsker, at han ikke skal sove mere i BH, han vil hellere lege end at sove, så her går det også godt :o)
Simon bruger stadig ble, det har slet ikke hans interesse at komme på toilet, jeg har spurgt..
Jeg har købt et sæde med trappe til, og det tør han slet ikke at gå op på :o(
Skal vi gøre noget aktivt for at komme videre..??
I BH siger de at vi skal vente..
Tænker selv at der sker meget i hans liv, så det kan godt vente lidt..
En anden ting er, at jeg har søgt med lys og lygte efter en bog, der hedder “Mor til en dreng”, kender du den..??
Jeg vil rigtig gerne læse lidt om drenge, jeg er jo selv en pige ;o) – og jeg tror at jeg vil ha’ godt af at læse lidt om drenge :o)
Glæder mig til at høre fra dig – Mange hilsner fra Vibeke (mor til en dreng)