Svar: Børnehavestart, ingen middagslur og natteskræk
12. september 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Vibeke
Tak for dit brev :)
Simon har haft mulighed for at sove i børnehaven og har i den periode, hvor han er blevet kørt ind, sandsynligvis haft lidt glæde af det - også selvom han ikke har sovet, så har det været rart med lidt hviletid - men nu lyder det som om at han trives uden og det er naturligvis helt okay. Børnehaven melder tilbage at han har det godt, leger med de andre og tydeligt er glad for at undvære sin lur og I oplever det ikke problematisk derhjemme, tværtimod.
Du beskriver en dreng, der umiddelbart trives rigtig godt, naturligvis er han træt sidst på dagen, men ikke mere end at han gerne vil lege osv. I forsøger at planlægge dagen så godt som muligt og ud fra, hvad han kan overskue og når han puttes om aftenen, så falder han rigtig fint i søvn.
Og ja - så lyder det som om at han får et anfald af natteskræk og det kan godt virke voldsomt nu, fordi han siger forskellige ting i søvne, som man som tilhører godt kan blive urolig over. Samtidig er der altid en risiko for at man bliver en del af drømmen og det er sandsynligvis det der sker, når han skubber til jer og skriger "gå væk", men når han så vågner lidt op, så falder han til ro. I må prøve at vurdere hvorvidt han vil have det bedst med at I forsøger at lade ham være, lægger ham ned, putter ham osv. eller om han er så meget ude af den, at I er nødt til at vække ham, for at få ham ud af den dybe søvn og derefter få ham til at sove videre. Hvis I vælger at vække ham, så skal I være opmærksomme på at han godt kan være temmelig forvirret og ikke forstå hvorfor I står på værelset og hvad der foregår. Han kan ikke huske at han har skreget, netop fordi det foregår imens han drømmer. Så vækker I ham, så tal beroligende til ham og sig f.eks. "du vågnede lige lidt, sov du bare igen, vi er lige her" eller lignende og hjælp ham så atter til ro.
Med hensyn til bleen så lyder det ikke som om at det er lige nu. Børnehaven fornemmer heller ikke at han er parat, så giv det tid :) Det er rigtig flot at nedtrapningen af sutten er gået så godt og det er rigtig flot at han klarer børnehaven og nyder de udfordringer, som den naturligt også giver :)
Jeg tror den bog du leder efter er bogen "Jeg har en søn". Det er en gammel bog skrevet af Jeanne og Don Elium. Du kan højst sandsynligt låne den på biblioteket :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske