Svar: Hvordan sikrer jeg ham væske nok?
12. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Victors mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint at bibeholde aftenamningen, så længe Victor ikke afviser brystet der, men virker glad, tilfreds og falder trygt i søvn - så er det super. Hvis ikke der var noget at komme efter, så lå han der ikke :)
Det er rigtig godt at han er god til at drikke vand af kop og du skal naturligvis stadig tilbyde ham vand til alle måltider og også gerne tørstslukker ind imellem. Og ja, du må tro på at han et eller andet sted selv regulerer sit behov. Hvis du tilbyder ham vand at drikke jævnligt, så burde han drikke, når han føler behov herfor.
Det kan nogle gange være en idé med en kop med to hanke, fordi det giver ham følelsen af at kunne selv, når han kan holde og drikke med begge hænder. Ligesom en kildevandsflaske nogle gange er et hit :)
Han bør som minimum få 100 ml væske pr kg. han vejer. Og beregner man væskebehovet ud fra det som anbefales på børneafdelingen, så bør han få 150 ml pr kg han vejer. Det betyder altså at han i praksis, hvis han f.eks. vejer 8 kg bør have et væskeindtag på mellem 800-1200 ml i døgnet. Derfor er det vigtigt med amning eller flaske, fordi det netop især er når børn får mælk på denne måde at de indtager mælk/væske nok.
Man kan desværre ikke bruge maden som væske - jo, hvis han får suppe eller lignende lidt mere flydende kost, så kan det tælle med, men ellers tæller det ikke rigtigt. Der er forskel på, hvad vi spiser og hvad vi drikker ...
Et barn der mangler væske vil naturligt normalt drikke og vil være tørstigt. Det vil ofte være uroligt og grædende og når man så giver barnet væske, så liver det op og har det atter fint. Hvis barnet derimod ikke får væske og bliver dehydreret, så vil barnet blive tiltagende slap og apatisk. Fontanellen vil være indsunken, øjnene vil virke indsunkne, barnet vil tisse sparsomt og urinen vil være koncentreret, hudens elasticitet vil være nedsat, pulsen vil slå hurtigt og barnet vil tilsidst blive blålig og vil miste bevidstheden.
Du skal altså et eller andet sted tro på at din dreng naturligt drikke, når du tilbyder ham væske og at han tager, hvad han har behov for. Men naturligvis også holde øje med hans tissebleer og i det hele taget lægge mærke til hvordan han virker. Hvis han leger, er glad og virker til at have det godt - ja så har han det godt :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske