Svar: Nedtrappe natamning
13. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Monica
Tak for dit brev og velkommen til - og dejligt at høre at du har fundet glæde i at læse de råd jeg har givet andre, men nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det er ganske rigtigt, at der sandsynligvis er en sammenhæng mellem jeres dagsplan, din drengs indtag af mad og hans indtag af mælk om natten. Men når det er sagt, så spiller hans alder naturligt også ind netop nu. Det handler både om at han undersøger maden på nye måder, ikke altid spiser det hele, men nogle gange smager, skubber maden ud over bordkanten eller klemmer det mellem fingrene - og at han samtidig også er i separationsfasen og derfor har ekstra meget brug for dig. Han har brug for at mærke dig tæt fysisk, og det er naturligt ofte med til at øge antallet af amninger ...
Det er naturligvis vigtigt at han får den mælk fra dig, som han har behov for. Og det vil være rigtig fint, hvis du kan amme ham 3 gange i døgnet. Jeg vil foreslå dig at de tre amninger ligger inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, små bidder af en halv bolle med smør, ost, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30-10
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleret med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 16-16.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, og tilbydes her også en lille portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med lidt revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, - kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være moset mad og mad i stykker som han selv kan sidde og gumle med. Almindelige børnevenlige retter, gerne med hakket kød - f.eks. boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne eller milde fiskeretter som fiskefilet, fiskefrikadeller, laks fra ovnen eller lignende. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød som del af putteritualet f.eks. kl 19.30
Amms og puttes til natten ca kl 20
En gang i løbet af natten: Ammes x en, når han vågner og viser behov.
Der er som du ser mange små måltider dagen igennem og jeg vil anbefale dig at du forsøger at tilbyde mad i stykker og moset mad - men serverer det adskilt. Det vil hjælpe ham til at finde ud af, hvad han skal med maden, når den kommer i munden.
Maden du giver med ske, må altså godt være så blød at han kan synke den - men maden du giver ham med en gaffel eller med fingrene (små brødhapsere, indmaden af en frikadelle eller lignende) skal han tygge. Prøv når du giver ham hapserne at komme dem ind i siden af munden på ham, så han med det samme kan tygge sammen på dem. Det vil hjælpe ham til at bearbejde det.
Når han tager maden ud af munden igen og igen, så prøv at forklare ham, hvad han skal "ind i munden skat, ind i munden" og sæt også lyd på "mmm mam mam, smager godt", så fokus netop bliver på det at spise :)
Det er en god idé at give ham en godnatgrød som del af putteritualet, da den er med til at sikre at han får mad nok, netop fordi han har en alder hvor han ofte undersøger maden meget og ikke altid spiser helt nok - men også fordi den er med til at sikre mere mæthed til natten. På den måde er den med til at sikre at han ikke søger brystet om natten fordi han er sulten.
Når du ammer ham om aftenen, så er det vigtigt at han bliver lagt, hvor du ønsker han skal sove, før han falder helt i søvn. Han skal altså lige nå at registrere hvor han puttes, for at han derefter kan sove roligt videre. Han skal naturligvis have den mælk han har behov for, men det er vigtigt at du forsøger at trække brystet til dig lige inden han sover helt. Hvis han falder i søvn i din favn, så vil han naturligt søge din favn og dit bryst hele natten igennem, fordi han forbinder dette med at sove. Hvis han således vågner og oplever at han ligger et andet sted, end hvor han faldt i søvn, så vil han blive ked af det, fordi det er utrygt for ham.
Om natten vil det være en god idé at du kun ammer ham en gang og det vil her være rigtig fint at du lige nu lader ham selv styre, hvornår det tidspunkt passer bedst. Du skal således ikke længere amme ham i søvne, når du selv går i seng, med mindre det er der han har brug for amningen. Det kan sagtens tænkes at han måske vil sove til kl 01, hvor du så kan amme ham rigtig godt, gerne fra begge bryster og herefter skal han så sove videre til næste morgen tidlig.
Har han brug for yderligere amninger f.eks. tidlig morgen eller midt nat, så må du forsøge at afkorte amningen mere og mere ved at lirke brystet ud af flere omgang, så han dier mere og mere kortvarigt. Hvis han vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Håber du kan bruge dette videre, og hermed har fået lidt idé om, hvordan du kan arbejde på at komme ud af natamning og få struktureret dagen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske