Svar: Lure om dagen
13. september 2012
Alder:
10 mdr.
Kære Linda
Tak for dit brev :)
Det er helt naturligt at jeres lille pige sover anderledes nu, hvor hun skal køres ind i vuggestue. Det er en meget stor omvæltning for hende og hun bruger rigtig mange ressourcer på at være der og finde ud af det hele. Derfor er det vigtigt at hun får lov til at sove om dagen.
Hun bør have to lure dagligt og det vil være bedst for hende, hvis den ene lur varer mindst 1 ½ time - gerne mere. Når hun sover så længe, så kommer hun igennem alle søvnens stadier og det er vigtigt fordi hun derved både vokser, styrke sit immunforsvar og får lagret alle oplevelser. Det gør hende i stand til at modtage og lære, hvis hun får tilstrækkelig søvn.
Så lige nu skal der være plads til fleksibilitet ... :)
Samlet vil det være rigtig godt, hvis hun sover ca. 13 ½ - 14 timer i døgnet. Det vil sige at hun f.eks. sover 3 ½ time i løbet af dagen og sover 10-10 ½ time i løbet af natten. Hun kan således f.eks. sove 2 timer om formiddagen, en time til middag og ½ time sidst på eftermiddagen, hvis dagen ellers bliver for lang for hende. En anden løsning, som hun og I måske vil trives bedre med, kunne være at lade hende sove 2 timer om formiddagen og så putte hende lidt senere til middagslur, hvorefter hun så bedre ville kunne holde sig vågen til om aftenen, hvor hun så kan komme i seng lidt tidligere ...
I weekenden skal I forsøge at holde fast i et nogenlunde ens stå op tidspunkt, så hun starter dagen på samme tid uanset om hun skal i vuggestue eller være hjemme og så forsøge at holde en rytme, som på sigt også kan fungerer i vuggestuen. Nogle dage vil hun måske sove mindre hjemme, og det er helt okay, andre dage vil hun måske have brug for ekstra meget søvn og det er også okay - men det er generelt godt at holde fast i at stå op tidspunkt om morgenen og puttetidspunktet om aftenen er så ens med hverdagen som muligt :)
Håber I kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro at vide, at der trods alt er tale om en periode, netop fordi der sker så meget i hendes liv lige nu ..:)
Fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske