Svar: Indkøring og søvn i vuggestue
13. september 2012
Alder:
13 mdr.
Kære Stine
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Du fortæller at din datter altid har været meget sensitiv og reageret meget på uro, lys, lyd osv. Hun har haft brug for at blive skærmet og jeg får fornemmelsen af at I har brugt meget tid på at aflæse hende og hjælpe hende med at sige fra, før det blev for meget for hende. Det har I gjort rigtig godt og det har været vigtigt. Det fortæller dog, at hun måske er en pige, som er svær at aflæse, hvorfor hun ofte let bliver overstimuleret og at det derfor naturligt også tager lidt tid at lære hende at kende og finde ud af, hvad behov hun har ...
I skal naturligvis overveje hvor meget "hjælp" hun har brug for i forhold til stedet I vælger at lade hende passe. Hvis hun har brug for meget ro omkring sig, så kan det være en mulighed at have hende i dagpleje, fordi hun der vil være i mindre omgivelser og med færre børn og voksne omkring sig. Dagpleje vil natuligt ofte give et roligere miljø. Man kan også overveje, om hun har brug for ekstra støtte - hvis hun er meget følsom, hvilket børn f.eks. kan være hvis de er født for tidligt, så vil hun måske kunne "tælle for to" - det vil sige, at en dagplejer vil kunne have et barn mindre hos sig, for bedre at kunne tage sig af jeres datter. Det betyder også at hun måske i institution vil kunne få ekstra støtte af en pædagog. Disse ting skal normalt lægeordineres.
Som jeg læser jeres brev, så har I vurderet at hun trods sin sensitivitet godt vil kunne klare en almindelig vuggestue og det kan også være hun kan. Det afhænger dog helt af hvordan normeringen er, hvor mange børn der er på stuen og hvad muligheder den enkelte institution har for at sikre hendes behov for ro i løbet af dagen ... Her er der naturligt forskel på institutioner. Nogle steder er der kun få børn på stuen og få stuer, det vil sige få børn generelt. Andre steder er store steder med mange børn og flere stuer og naturligt ofte derfor også mere uro.
I nogle institutioner vil der være særlige soveafdelinger, puderum og lignende steder, hvor børnene kan søge hen, når de har brug for ro eller når de skal sove deres lure. I andre institutioner vil indretningen gøre det sværere at have barnet for sig selv og det kan være sværere at skabe "små øer" med mulighed for ro og hvile.
Og nogle gange så tror man at man har valgt det rigtige og så viser det sig at man må træffe nye beslutninger og det er okay. Jeg tænker at I hos jer skal prøve at tale med pædagogerne om, hvad der kan lade sig gøre og hvordan I fælles kan hjælpe jeres lille pige med at få den ro og de rutiner, som hun normalt vil trives bedst med. ...
...
Det vil være rigtig godt, hvis hun får to lure dagligt. En formiddagslur og en middagslur. Måske vil det være en mulighed at hun får sin barnevogn med i institutionen og kan sove ude i den - hvis mange børn f.eks. er inde, når hun har brug for at sove, vil det måske hjælpe hende at kunne sove ude. Og modsat, hvis mange af børnene er ude, når hun skal sove, vil det måske være en mulighed at hun sover inde.
Der vil højst sandsynligt være en del af børnene som skal sove to lure dagligt. De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de begynder at kunne nøjes med kun en lur dagligt og derfor vil de fleste vuggestuebørn skulle sove to gang. Der må også være yngre børn end jeres datter, som naturligt skal sove en tidlig formiddagslur ...
Det kan være en god idé at lave faste tidspunkter, hvor jeres datter kan blive puttet på. Da hun lyder til at være en pige som virker rigtig frisk lige indtil det hele bliver for meget, så er det en rigtig god idé at putte hende efter klokken og ikke efter hvad signaler hun sender. Derfor vil det være super fint hvis I kan aftale at de f.eks. putter hende til morgenlur kl 8.30-9 - uanset hvordan hun i øvrigt virker, hvis I erfaringsmæssigt ved at det er der hun normalt vil sove. Det samme med hendes middagslur.
Da hun let overstimuleres, er det naturligt ekstra vigtigt med søvnen, fordi det er når hun sover, at hun får bearbejdet alle stimuli og alle oplevelser, får sorteret i det hele og også får hentet ny energi til at opleve, når hun atter er vågen. Det er derfor vigtigt at hun får de små afbræk i løbet af dagen. Og alle vuggestuebørn har som sagt brug for de lure, så det må være et spørgsmål om at få passet ind, hvilke børn der sover hvornår og en vis fleksibilitet burde der være plads til. Alle børn kan jo af gode grunde ikke puttes samtidig, så måske kunne jeres datter blive puttet som den første og på den måde kunne man undgå at hun blev helt så overtræt ... bare en tanke.
Du spørger om I "bare skal have tålmodighed" og til en vis grad - i hvert fald tænker jeg at det vil være rigtig godt at I holder et møde og laver nogle aftaler om, hvordan hverdagen kan skrues sammen, så lillepigen trives bedst muligt. Det skal aftales på et møde og ikke tilfældigt en morgen eller eftermiddag. Og så skal pædagogerne, jeres datter og jer naturligvis lære hinanden at kende. Men, når det så er sagt, så kan det jo også være at det viser sig at hun er for følsom til vuggestue og har brug for noget andet - og så må I så tænke i nye baner. Men lige nu er hun der og jeg synes I skal holde et møde, for at se om ikke det kan lykkes :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske