Svar: Afviser sin mor i forbindelse med søvn
13. september 2012
Alder:
13 mdr.
Kære frustrerede mor
Jeg kan godt forstå du synes det er frustrerende at blive afvist og naturligvis stikker det i hjertet, når far kan putte uden problemer ... :)
Det er dog vigtigt at du ikke tager det personligt eller føler at du ikke er god nok eller gør noget forkert. Det handler sandsynligvis om at din datter naturligt føler sig knyttet til dig på en anden måde og måske søger dig lidt ekstra, netop fordi hun nu passes ude og du er startet arbejde. I er adskilt i løbet af dagen og det forvirrer hende.
Hun er stadig så lille at hun ikke ved, hvor du er, når du går fra hende. Du har været sammen med hende dagligt 24/7 og pludselig afleverer du hende og går. Det reagerer hun på. Hun forstår ikke hvor du går hen og hun kan ikke forholde sig til tid. Hun ved derfor ikke om du kommer igen om få minutter eller om flere timer, hun mærker bare at du går ... Og det er helt normalt at hun derfor afviser dig, skubber dig fra sig. Det er hendes måde at markere, at hun ikke synes det er helt i orden, at du gør sådan i øjeblikket og det er helt normalt.
Og på samme måde er det helt normalt at hun ikke vil lægge sig til at sove, når du putter, for det er også adskillelse fra dig. At skulle overgive sig til søvnen betyder altid adskillelse og det er netop det hun har svært ved lige nu og protesterer imod og altså særligt overfor dig, hvorfor det er ekstra svært for dig at putte hende.
Det er vigtigt at du ikke gør det til en kamp, men at I lader far putte, når det lykkes uden problemer for ham. Det vil dog være en rigtig god idé at du forsøger at deltage så meget som muligt i alt det der lægger op til putning - godnatgrød, aftenbad, nattøj, tandbørstning osv. for jo mere du deltager i dette, jo større sandsynlighed er der også for at hun vil lade sig putte af dig senere.
Og så er det rigtig vigtigt at du forsøger at nusse, kæle, kramme hende, meget mere end du plejer, så hendes "mor-depot" fyldes rigtig godt op. Hun skal virkelig mærke at du stadig er der for hende, at du ikke forlader hende, ikke slipper hende og at du rigtigt gerne vil hende.
Det er på samme måde også rigtig vigtigt at du er opmærksom på at signalere netop dette, - også når hun afviser dig. Så hun ikke mærker at du bliver ked af det og synes det er svært. Hvis hun mærker at du trækker dig og at det påvirker dig, så vil hun naturligt afvise dig mere og mere, fordi det er en reaktion hun synes er spændende at udforske. Hun vil således ikke gøre det for at irritere dig eller fordi hun har bagtanker, men blot fordi hun er igang med at lære og det er nyt for hende, at hun med sin reaktion kan få en reaktion fra dig - og det vil hun naturligt udforske.
Om du om aftenen skal gå frem og tilbage, være der, holde i hånd eller hvad der vil virke må afhænge helt af hvordan hun reagerer og hvordan hun har det bedst. At være hos hende uden at give hende kontakt vil jeg dog ikke anbefale. Det vil sende nogle signaler til hende, som ikke vil gøre hende tryg. Hun vil ikke kunne forstå din opførsel og hvorfor du ikke reagerer på hende og hun har netop brug for at mærke at du er der, at du stadig ser hende :)
Jeg håer at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske