Svar: Hjælp til dagsrytme og mad
13. september 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Betzy
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre at I er kommet så godt igang med skemaden:)
Nu hvor din dreng bliver 6 måneder, så er der mange flere muligheder madmæssigt. Han vil både skulle have flere små måltider i løbet af dagen, men også langt større variation.
Han må f.eks. meget gerne begynde med de grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, han må gerne begynde at få mad i hånden som han selv kan sidde og gumle på. Han må også meget gerne få en stor variation af grøntsager og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - og han skal stille og roligt igang med kød og fisk i grøntsagsmosen.
Grøntsagsmos kan du fra 6 månedersalderen lave af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Hans mave vil naturligt på sigt blive holdt igang med skemaden og netop variationen i det indtag han har, men du må meget gerne blive ved med at give ham movicol, så hans mave holdes igang. Det er vigtigt for hans appetit og velbefindende at maven fungerer og hvis han har problemer med forstoppelse vil det både påvirke hans lyst til at spise og også hans lyst til at drikke mælk / væske nok :)
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad lidt nede, så han ikke får store mængder. Det er bedre at han spiser små hyppige måltider, så han stadig også drikker sin mælk. Det er derfor bedre at give ham ½ - ¾ dl grød og mos, vand af kop og følge efter med flaske, end at give ham 1-1 ½ dl grød og mos og han så afviser flasken, inden han puttes.
Det vil være fint at tilbyde 3 måltider skemad dagligt og det må du gerne begynde på nu og i 6 måneders alderen vil det være rigtig godt også at give lidt frugt som mellemmåltider. Det vil også være gavnligt for hans mave :)
Mit forslag til en dagsplan i 6 måneders alderen, lavet ud fra dine angivne tider, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, evt. med frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til sin morgenlur, som han lige nu lyder til stadig at have behov for. Har evt behov for en flaske inden - eller måske brug for en lille flaske, når han vågner.
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur kl ca 12-12.30 - puttes evt i barnevognen, så han på den måde holdes sovende.
Eftermiddag: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Flaske og puttes til dagens powernap ca kl 15-15.30. Da han sover tidligt hele dagen igennem er det naturligt at han har brug for 3 lure dagligt og det er helt okay.l at sove videre.....
Aften 17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, udgansgpunktet mere og mere den mad I andre også spiser, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19 som nu
Sen aften 23: Drømmeflaske
Det vil være rigtig fint, hvis han får 5-6 flasker i døgnet i 6 måneders alderen og derudover får tilbud om små portioner skemad. Som udgangspunkt er det en god idé at arbejde lidt på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove. Om formiddagen kan det dog godt være at han hos jer har brug for en lille flaske, når han vågner, fordi han der sover sin længste lur og naturligt godt kan være tørstig og have brug for mælken :)
Han skal stadig have 800-1000ml mælk i døgnet. Det handler ikke kun om at sikre ham mælk og den næring der er i mælken, men også om at sikre ham væske nok. I 7 måneders alderen vil det ofte være passende at skære ned til 4 flasker dagligt, men det er ikke endnu :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv. Du kan også slå fødevarer op som du er i tvivl om, hvorvidt han må få og hvordan det evt. skal tilberedes :)
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske