Svar: Søvnrytme spædbarn
17. september 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Søs
Tak for dit brev :)
Dett lyder meget meget fint at en lille pige på 6 uger spiser hver 3-4 time hele døgnet. Det lyder præcist som det skal :)
Der vil være tidspunkter, hvor hun dier længe og effektivt og derefter falder i søvn og ofte falder i søvn ved brystet og det er helt okay. Der vil også være tidspunkter, hvor hun småklynker, søger, du lægger hende til og hun dier kortvarigt, får lidt tørstslukkende mælk og derefter atter er klar til at pludre lidt med dig. Og måske vil hun så en lille times tid efter atter søge brystet, spise godt og falde i søvn. Hun skal på den måde have lov til at være fleksibel og få brystet, når hun viser behov og det vil være helt naturligt og også rigtig godt, at mælk indgår som en fast del af hendes putteritual.
Omkring 2 måneders alderen kan man ofte begynde at skabe en lille smule rytme, hvor du konsekvent ammer hende, skifter hende, ammer hende igen og måske putter hende med en sut og en klud - altså forsøger at skabe små ritualer der på sigt giver genkendelighed og forbereder hende på søvnen.
I 3-4 måneders alderen vil det være en rigtig god idé at begynde at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen (eller først på aftenen - det kommer an på hvor lang den anden lur er) og det vil stadig være rigtig godt at holde fast i at mælk indgår som en fast del af putteritualet og gerne sammen med sut, putteklud, beroligende ord og de kærtegn som du hele tiden har brugt.
I takt med at hun bliver ældre, begynder med skemad osv. vil der naturligt komme mere og mere rytme. Maden serveres på nogenlunde faste tider, hendes vågne perioder bliver mere aktive, hun vil være vågen i længere tid og hendes søvn om dagen vil blive mere forudsigelig og du vil generelt få lidt mere overblik over dagen og hvornår hun spiser, sover og er aktiv :)
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", hvor du netop kan læse om hvornår du kan indføre små ritualer, hvad de kan bestå i og også kan læse om hvad du kan forvente alt efter alder og udvikling :)
Rigtig meget held og lykke - håber du her er hjulpet lidt videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske