Svar: Type erstatning og urolig søvn
17. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Betzy
Tak for dit brev :)
Det vil være en god idé at øge antallet af måltider. Det er bedre at din dreng får 3 mindre måltider dagligt end 2 meget store måltider. Det er således bedre at han f.eks. får ¾ dl. grød eller mos tre gange dagligt end 1.5 dl. to gange dagligt. Dette fordi det vil give ham en variation af fødevarer, men også fordi det sikrer at han stadig indtager mælk nok og dermed holdes hans mave bedre igang.
Forskellen på type 1 og type 2 erstatning er normalt at der i type 2 erstatninger er tilsat ekstra jern. De mætter ikke mere, men sikrer barnet mere jern. Når Sundhedsstyrelsen anbefaler mindst 400 ml jernberiget modermælkserstatning i døgnet, for at jernbehovet er dækket skelner de ikke mellem om der er tale om type 1, 2 eller 3 erstatninger. Du kan derfor vælge at bibeholde type 1 eller du kan skifte til type 2 ...
Ud over at lægge mærke til om der står 1 eller 2 på pakken/bøtten, så skal du også lægge mærke til om der står modermælkserstatning eller tilskudsblanding. En modermælkserstatning er et fuldgyldigt produkt - det betyder at barnet kan leve udelukkende af dette og derfor er det modermælkserstatning der gives fra 0-6 måneder. En tilskudsblanding er ikke fuldgyldigt og det betyder at barnet får denne type mælk ved siden af skemad. Tilskudsblandinger kan indeholder flere mineraler og have en lidt anden sammensætning end modermælkserstatning. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at skifte til tilskudsblanding, hvis barnet trives godt på modermælkserstatning.
Der er især fire store producenter af modermælkserstatning i Danmark - det er Nestle - som producerer NAN, det er Semper - som producerer Allomin, det er Hipp - som producerer Baby Combiotik og det er Arla - som producerer Baby & Me Organic. Alle erstatninger på det danske marked lever op til de høje regler og krav der er til erstatning og du kan trygt og rolige købe alle dele. Hvad du vælger er helt op til dig og hvad du synes du fornemmer din dreng har lyst til at drikke ... Og ja - det er rigtigt, at det nogle gange kan være en idé at prøve at købe et andet produkt, fordi de smager forskelligt. Du må således gerne variere lidt imellem de forskellige typer. Mange fås også drikkeklare og det kan være en fordel, netop når du vil prøve lidt forskelligt - eller hvis I er på tur :)
I forhold til at din dreng vågner kl 22 og har brug for flaske og så vågner og søger flasken igen kl 04, så lyder det rigtig fint og helt normalt. I princippet så sover han jo så faktisk uden mælk næsten 6 timer og det er langt mere end du kan forvente af hans alder lige nu ... Han er trods alt ikke helt blevet 6 måneder og at sove igennem, når man er 6 måneder gammel er at sove 5-6 timer uden mælk - og ja også selvom han sover uroligt i de timer ... :)
Håber ovenstående hjælper videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske