Svar: Påklædning barnevogn
17. september 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Nybagte mor
Tak for dit brev :)
At vi i Danmark synes at små børn skal sove ude er lidt specielt, - det ser man ikke ret mange andre steder, så jeg kan godt forstå at du er i tvivl om hvordan :)
At sove ude om sommeren er enkelt. Stil barnevognen i skyggen og hold øje med dit barns temperatur ved at mærke det i nakken - det er den mest sikre metode. Bruger du babyalarm med temperaturmåler, så vil jeg anbefale at den står i fodenden eller under barnevognen (og derfor vil den naturligt ikke kunne måle temperaturen under kalechen). Babyalarmer udsender elektromagnetiske felter på samme måde som mobiltelefoner. Derfor anbefales det at man følger brugsanvisningens krav om afstand mellem barn og alarm.
At sove ude efterår og vinter er mere problematisk. Hvis det regner og er koldt, skal du være opmærksom på, at små børn ikke mærker kulden og derfor ikke vil reagere selvom de fryser.
Et lille nyfødt barn tåler ikke at få fugtig luft ned i lungerne, da det skal bruge alt for meget energi på at varme luften op og få den sendt ud i systemet.
Sundhedsstyrelsen anbefaler:
- Børn må ikke sove ude, hvis det er koldere end minus 10 grader eller hvis der er rimtåge
- Barnevognen skal altid stå i læ for regn, rusk, rim og blæst
- Barnevognen skal være vind og vandtæt, gerne isoleret i bunden med en stak aviser eller en isoleringsmadras.
- Barnet skal være iklædt godt tøj, så kun ansigtet er frit. Føler man barnet i nakken, må barnet hverken være svedig eller kold.
- Er det koldt må barnet højst sove ude i to timer og altid kun under opsyn. Spædbørn bør som udgangspunkt ikke sove ude i de kolde måneder.
- Har barnet astmatisk bronchitis, kronisk mellemørebetændelse eller en hjertesygdom bør det altid sove inde i koldt og tåget vejr.
Vær i øvrigt opmærksom på at syge børn, børn med feber aldrig må sove ude. Syge børn skal observeres indendøre! Der er ikke dokumentation for at barnet hærdes mod infektioner ved at sove udendøre.
Det vil generelt være en god idé at bruge uldundertøj til din datter. Uldens lange snoede fibre skaber millioner af luftlommer på huden og det hjælper barnet med både at blive holdt varm og ikke være kold. Samtidig har uld en evne til at suge sved og fugt - og stadig holde barnet varm og tør.
Lige nu vil det være rigtig godt med en ulddragt at sove i - eller f.eks. en fleecedragt. Det er vigtigt at hun sover i en blød dragt, som holder hende varm på hele kroppen, men som ikke hæmmer hendes mulighed for at bevæge sig. Der kan også være en lille hætte på, som holder hovedet lidt varmt - og så behøver hun ikke tætsiddende hue før det bliver lidt mere koldt.
I takt med at det bliver koldere i vejret vil det være rigtig godt med en baby-flyverdragt som stadig skal være blød og uden irriterende spænder, knapper eller lignende, netop fordi den skal være rar at sove i. Det vil være rigtig godt at den har fødder og også gerne handsker. Til babyer kan man ofte få dragter hvor handsker og fødder sidder fast på dragten - enten med trykknapper eller f.eks. på en måde, hvor hele dragten kan drejes omkring fod eller hånd.
Nogle vælger at bruge en sovepose - det kan være en kørepose, altså en model hvor der som overdel er "flyverdragt" og som underdel er en pose - eller det kan være en voksipose eller lignende hvor barnet puttes mere som med en dyne. De fåes i mange forskellige kvaliteter og priser. Hvad I vil trives med afhænger helt af hvordan jeres hverdag er - skal din datter med i bil, sove ide og ude, sove i barnevogn osv.
Det er generelt en god idé at tænke på tre lag tøj - undertøj, bluse og trøje eller jakke. Og derudover så ofte en dyne af en eller anden slags. Om barnet behøver jakke under sin dyne afhænger helt af hvad løsning man har valgt og hvor varmt barnet har det, når det sover - og igen, her er du nødt til at mærke i nakken. Hvis din datter virker svedig i nakken, så har hun for meget tøj på. Hvis hun virker kold, så har hun for lidt tøj på. Hun kan godt være lidt kold på kinderne og på hænderne, hvis de kommer over dynen - men hun må ikke være kold eller meget svedig i nakken :) Og når det bliver rigtig koldt vil det godt kunne være en idé med et ekstra tæppe ovenpå dynen ... sådan er du nødt til at "pakke ind" og "pakke ud" alt efter vind, vejr, årstid - og hvordan din datter virker til at have det bedst.
Det er altid en god idé at sætte sig, der hvor du ønsker hun står i sin barnevogn og sover. Sæt dig på en havestol og prøv at fornemme hvor kulden kommer fra og hvor koldt det er. Trækker det f.eks. fra jorden? Trækker det ind fra siden? Vil du have brug for en dyne eller er det nok at sidde i en trøje? Når du sidder stille og mærker efter, så giver det lidt idé om, hvor meget tøj din datter kan have brug for ...
Håber du kan bruge dette videre - du kan også læse om at sove ude i min bog "Helens bog om børn og søvn" og derudover vil jeg også anbefale dig min bog "Helens bog om dit barns udvikling" - netop fordi du fortæller at du er i udlandet og meget alene med dine spørgsmål :) I den kan du læse om den udvikling din datter går igennem uge for uge, måned for måned de næste 3 år og jeg tænker at det vil give lidt idé om alt er som du kan forvente og dermed give lidt ro med på vejen :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske