Svar: Bliver sur når der er mad
17. september 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg tror umiddelbart at der er flere af de ting du nævner, som spiller ind hos jer og så tænker jeg faktisk, at det måske handler om at jeres lille dreng er ved at være lidt træt af kartoffelmos med grøntsager :)
Nu hvor han er 6 måneder gammel så må I give ham stort set alt og det vil være en rigtig god idé at lave mos af mange forskellige grøntsager og måske i en periode undgå kartoffelmos. Han kan få mos af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl) osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum. Rodfrugter kan med fordel bages i ovnen, så trækkes den naturlige sødme frem.
Han må meget gerne få lidt sovs på sin mad og hvis I f.eks. skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomatsovs, krydret med timian, oregano, løg eller lignende, så må han gerne få lidt af dette.
Selvom han nu har fået tænder, så er det også en god idé at give ham lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på, sutte saften ud af, opbløde med spyt osv. og det vil være rigtig godt, hvis du kunne starte hvert måltid med lidt i hånden. Det sætter gang i spytsekretionen, han får masser af mundtimulation, hans lyst til at spise og også forberedelse på at det nu er spisetid hjælpes på vej. Du kan give ham agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lidt bløde frugtbåde. Naturligvis skal han være under opsyn, når han sidder med noget i hånden :)
Det er en god idé at give ham mad og vand af kop, når han vågner af en lur og give ham mælk i flaske inden han skal sove næste lur. På den måde bliver der afstand mellem de to ting og han får bedre plads til begge dele i maven - og samtidig undgår du at han bliver for sulten eller ikke er sulten nok ... :)
Du må godt variere mellem den hjemmelavede og den færdigkøbte børnemad - både grød og mos fra glas eller frost. Netop for at give så meget variation som muligt og på den måde får appetitten tilbage.
- Og Ja - det kan godt være at du og far er så urolige for alt det med maden, at det påvirker jeres dreng mere, hvorfor mormor har haft bedre held med at give ham maden. Det er naturligvis vigtigt at I tager det stille og roligt og tror på at han nok skal spise, når og hvis han er sulten :)
Sæt ham i den høje stol, så han sidder rigtigt. Start hvert måltid med mad i hånden og følg så efter med en ske. Sørg for at holde de samme rutiner omkring måltiderne hver gang. Hjælp ham med at holde fokus omkring maden og det at spise, lad ham spejle sig i jeres ansigt og jeres mimik. Han skal sidde i den høje stol foran den der giver ham mad, sæt dig med skålen med mos i den ene hånd og skeen i den anden og fang så hans opmærksomhed: "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting - og det må ikke gå for langsomt, hvis han er sulten :)
Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af f.eks. en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov vov siger den", giv ham vand at drikke og fang så hans opmærksomhed på maden igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Giv ham kun små mængder, det vil være super, hvis han bare spiser ½ dl grød eller mos og har en god oplevelse omkring det at spise. Det er vigtigt at han igen gøres helt tryg ved det med maden og ikke føler sig presset eller føler det ubehageligt. Lad ham også gerne smage lidt fra jeres tallerken :) Hellere små gode skefulde end nå dertil, hvor han bliver for ked af det og forbinder måltidet med noget ubehageligt.
Og så skal I naturligvis også være opmærksomme på at stolen skal passe til ham, at han sidder behageligt, at tøjet ikke strammer på maven, at fødderne støttes af fodpladen, at han i det hele taget har det godt.
og en sidste ting - vær opmærksom på at hans mave fungerer. Hvis han har forstoppelse, så kan det påvirke hans lyst til både skemad og flaske. Det er vigtigt at maven holdes godt igang. Hvis maven ikke fungerer, så må han have lidt afføringsmiddel :)
Fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske