Svar: Vedr. dags- og madplanen
17. september 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Gennemsnitligt vil børn i 6 måneders alderen have brug for at sove 14-15 timer i døgnet. Det vil ofte være fordelt sådan at barnet sover 3-4 timer i løbet af dagen, fordelt på 2 lure, nogle gange 2 lure og en powernap og om natten sover barnet så 10-11 timer.
Jeres dreng sover ofte 11-12 timer om natten og vil således naturligt ikke sove så meget om dagen - det vil sandsynligvis være passende, hvis han sover f.eks. 45 minutter om formiddagen og 1.5-2 timer til middag og måske en lille powernap på 30 minutter. Det kan også være at han kun sover to lure og det er helt fint.
Det vil ofte være sådan at jeres dreng vil få en tidlig morgen flaske, hvorefter han vil sove videre. Når dagen starter, vil han få serveret en morgengrød. Om formiddagen tilbydes han lidt frugtmos og herefter får han en flaske og puttes så til formiddagslur. Her går der ofte ikke mere end 20-30 minutter mellem frugt og mælk og på sigt erstatter frugten flasken. Hos jer har jeg tidligere foreslået flasken når han puttes og frugt, når han vågner, fordi han sover tidlig lur - det er ofte mere en morgenlur end en formiddagslur :)
Frokost gives også mellem 11-12 og inden middagsluren gives så flaske - det vil ofte være omkring kl 13 - tidspunktet her variere efter hvor sent formiddagsluren ligger og dermed hvor sent frokosten gives. Det vil ofte være sådan at flasken gives 1-1.5 time efter barnet har fået frokost.
Om eftermiddagen gives ofte frugt og også mælk og igen går der ikke så længe imellem disse to måltider lige nu. Men på sigt vil mellemmåltidet her erstatte flasken om eftermiddagen og han vil på sigt også have glæde af at få lidt andet end frugt, ofte anbefaler jeg en flerkornsgrød med frugtmos i 7 måneders alderen og frisk frugt i hånden.
Om aftenen passer det ofte med spisetid omkring kl 18 og der gives så flaske til natten kl 19.30-20. Igen går der altså ofte 1.5 time mellem grøntsagsmåltidet og flaske inden putning og på den måde er der plads til begge dele :)
Sen aften gives flasken ofte mere eller mindre i søvne.
Med hensyn til frugtmos og frugt som mellemmåltid, så er der stadig næring i selvom frugten koges. Det anbefales at man bruger kogt mos til de mindste børn, fordi tarmsystemet er umodent og skal have tid til at modnes, så det kan nedbryde føden. I 6 måneders alderen kan man dog godt en gang imellem bruge lidt frisk frugtmos f.eks. rive en moden pære eller mose lidt melon, bær eller lignende og give dette til barnet. Men stadig i små mængder, kogt mos tåles bedst :)
Du kan naturligvis godt blande lidt banan sammen med anden frugt, for at give det lidt ekstra næring. Du kan også købe baby-frugtmos på glas - her kan du læse på indholdsdeklarationen hvad næringsindholdet er. Frugtmos kan ikke erstatte et grød eller grøntsagsmåltid, men gives netop som mellemmåltid, som topping på en grød eller som dessert.
Håber dette giver lidt klarhed .. :)
Fortsat held og lykke og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske