Brev:
Vil ikke spise rugbrød og aftensmad
17. september 2012
Alder:
10 mdr.
Vil ikke spise rugbrød og aftensmad
Hej Helen
Jeg har lige læst dine to bøger "Børn og Mad" samt "Børn og Søvn", hvilket jeg har haft stor glæde af. Men håber du kan give os lidt råd, vores lille pige har den sidste uge, stort set nægtet at spise rugbrød samt aftensmad.
Hun har aldrig spist meget hverken til frokost eller aften, men den sidste uge, har hun næsten ingen ting ville have.
Vi kan, til nød lokke en lille smule rugbrød ned til frokost ca. 1/4 skive, men ellers er det kun ost og frugt samt pålæg hun gider, før kunne hun spise en lille skive brød.
Samme problem er der til aften, hun gider stort set kun spise pasta, frugt og grønt. Kartoffel og grønsagsmos vil hun selv ikke have, jeg har læst i din bog, at det er helt normalt, at børn i den alder ikke gider spise med ske mere, men kartofler i både eller stykker er heller ikke et hit.
Jeg syntes selv, det virker som om hun bare ikke gider det mad, som hun skal tygge, for giver jeg hende agurk eller pasta og ris spiser hun videre. Tit gider hun slet ikke smage på kødet, vi har prøvet både med kylling, svin, lasagne, laks og fiske frikadelle samt meget mere, selv før tænderne var aftenmaden et problem, især fordi hun totalt nægter at spise mos, men der spiste hun normalt lidt kød, dog ikke ret meget.
Vi har prøvet både at give hende maden i munden, hvilket hun bliver tosset over, så vi lade hende spise selv med fingerne eller gaffel, men så smider hun det bare på gulvet. Vi prøver at have en god stemning ved bordet, men hun skal jo hellere ikke, have lov at kaste rund med maden, samt det er svært at være positiv, når hun slet ikke vil smage maden.
Hun har på de sidste 6 uger fået 6 tænder, kan det påvirke så meget, at hun nægter at spise alt andet end grød, yoghurt, frugt og grønt? Den sidste tand kom frem i onsdags og der havde hun på en uge i forvejen fået 2 tænder og jeg tror evt. der er en mere på vej.
Hun begyndte i vuggestue 1. august, så jeg styr ikke helt selv hvad hun får og hvor meget, men en typisk dag set ca. sådan her ud:
Morgen 1 dl havregrød med frugtmos og mælk
Formiddag 1/2 bolle + frugt
Formidddagslur
Frokost 1/4 rugbrød - ost - frugt - grønt
Eftermiddag 1/2 bolle + frugt
Eftermiddagslur
Aften 2-4 bider kartofler samme med kød - grønt fx agurk - majs - tomat evt. lidt frugt eller yoghurt
Sovetid 150-200 ml. Vælling
Nat 1 gang bryst
Alle andre måltider end frokost og aften går det fint med, kan det være rigtig at hun bare ikke er mere sulten?
Hvad skal vi gøre for at lære hende at spise aftenmad samt for at få hende til at spise rugbrød igen? Eller skal vi lade vær at kæmpe også bare tilbyde hende maden og håbe at hun på et tidspunkt bare selv får lyst til at spise?
Jeg har læst i din bog at du råder til godnatgrød, syntes bare ikke vi kan nå så mange måltider, hun får aften mad ca. kl. 18 og vælling kl. 19.30, derfor bruger vi lidt frugt eller yoghurt til dessert.
Vi har også problemer med uroligt nattesøvn, men der håber jeg at din bog kan hjælpe mig, ellers vender jeg nok tilbage med det også.
Hilsen
JJ