Brev:
Søvnproblemer
17. september 2012
Alder:
7 mdr.
Søvnproblemer
Hej Helen!
Jeg skriver til dig fordi vi gennem min søns 8 måneder lange liv hele vejen igennem har kæmpet for at få ham til at sove. Da han var helt nyfødt havde han kolik lignende symptomer og kunne nemt græde op imod 3-5 timer hver eneste dag. Det betød at jeg for at få lidt ro vuggede ham i mine arme hver eneste aften for han skulle sove.
De første mange måneder sad jeg med ham i 1-2 timer inden jeg kunne ligge ham fra mig uden han vågnede og sad med ham til hver eneste lur. Han vågnede dengang hver 2. time og det tog mig en time at få ham til at falde i søvn igen, så det var ikke meget søvn jeg fik.
Tingene er heldigvis blevet meget bedre, men jeg synes stadig vi kæmper. Vores rytmer lyder således:
8: Står op
9: Morgenmad - havregryn med
10-11:30: Amning + Lur sammen med mor i sengen
12: Frokost - ofte lidt rugbrød og lidt yoghurt
14-16: amning + Lur sammen med mor i sengen
17: Snack - ofte lidt rugbrød/bondebrød/grød/frugtstænger
19: Amning
20: Aftensmad - kartoffelmos med lidt kød eller hvad vi ellers får
21: Amning og i seng
01: Amning
04: Amning
07: Amning
Vi er nået der til hvor jeg ligger ham i sengen om aftenen vågen og sidder ved siden af og holder ham på maven og holder ham lidt fast og giver sutten i 15-30 minutter og så falder han i søvn af sig selv og kommer så ind i vores seng ved første amning fordi jeg personligt har haft svært ved at finde overskud til at skulle ind på hans værelse hver gang han vågner. Han rejser sig op nærmest i søvne så snart han vågner og står han først op og kigger og leger kan det nogle gange mig op til en time at få ham til at sove igen om natten og det har jeg svært ved at overskue desværre.
Derfor er jeg nok tilbøjelig til at vælge den nemme løsning med at have ham ved siden af mig i sengen så jeg med det samme kan give ham sutten og måske jeg også ammer ham lidt oftere end jeg måske burde om natten for at få ham til at sove videre, hvis han bare får sutten når han vil ammes bliver han sur og ender til sidst med at vågne helt op i stedet.
Jeg har forsøgt mig med at give ham flaske om aftenen inden sengetid, men han vil på ingen måde have flasken og jeg ville faktisk rigtig gerne have ham til at få flaske inden slut november når jeg rejser hjem til Danmark et par måneder, så mine forældre kan passe ham, men jeg aner ikke hvordan jeg skal få ham til at drikke mælk af flaske? Han vil glædeligt drikke mme og vælling af kop, men det er jo lidt svært at gøre når han vågner om natten.
Et helt andet problem er at han ved sine lure har meget svært ved at sove mere end 45 med mindre jeg ligger sammen med ham. Hvis han sover i sin egen seng har han aldrig i sit liv sovet længere end maks 1 times lur og der gør jo så at han er skide træt og sur resten af dagen, jeg kan ikke smutte ind og hverken vugge ham i søvn eller få ham til at sove videre, så snart han sover for sig selv og der kommer nogle ind til ham så er han lysvågen.
Han kan stort set kun sove når der er helt mørkt i rummet, for sekundet han ser sollyset er han helt vågen og nægter at sove videre ligemeget hvad jeg gør. Han har aldrig kunne falde i søvn i sin barnevogn eller klapvogn ligemeget om jeg har travet 2-3 timer ofte for at lære ham at falde i søvn ude, men når han er ude kan han slet ikke lukke af for indtryk til at kunne falde i søvn og han kan sagtens holde sig vågen 8-9 timer hvis jeg ikke tvinger ham til at sove hvor jeg ligger et mørkt sjal over hans hoved og vugger ham i mine arme indtil han overgiver sig. Det er jo bare desværre ikke holdbart i længden at han overhoved ikke kan sove når vi er ude? Men han har altid haft problemer med at overgive sig og med at blive hurtigt overstimuleret.
Jeg har forsøgt at hænge noget mørkt over barnevognen, synge for ham, trave rundt og alt hvad jeg kunne komme i tanke om, men han overgiver sig ikke til søvnen ligemeget hvad og har aldrig kunne falde i søvn af sig selv overhoved. Hvis jeg forsøger, både i barnevogn, klapvogn eller herhjemme at lade ham ligge og falde i søvn selv bliver han til sidst hysterisk og græder og skriger så han slet ikke kan få luft til sidst, vi har forsøgt at lade ham græde, men ingen af os kan holde til mere en 30 minutter og jeg er slet ikke tilhænger af at græde sig i søvn, jeg vil gerne have han er tryg når han skal sove og ikke falder i søvn af udmattelse af gråden.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gøre så andre mennesker skal kunne putte ham og så han måske kan komme til at sove ordenligt om natten og kunne sove lure alene om eftermiddagen.
Han er det som nogle betegner som en high-need baby og er rigtig langt fremme motorisk i forhold til sin alder og har altid været det. Han rullede rundt som 5 uger gammel, gik når man holdt ham i hænderne som 3 måneder og nu som 7,5 måned gammel kravler han, går langs møblerne og har gjort det længe, rejser sig op af alting, sidder selv, går med gåvogn han selv stiller sig ved, står uden støtte i 6-10 sekunder og det virker som om der ikke er længe til han kan gå selv. Jeg ved ikke om det kan være for meget for ham at kunne de her ting hvis hoved måske ikke er klar til at opleve den store verden endnu?
Ja det blev måske nok lidt forvirrende, men håber du kan komme med lidt råd. Jeg ved ikke om nogle børn bare har sværere ved at falde i søvn eller om det er noget vi har gjort forkert og hvad vi kan gøre for at arbejde hen i mod en bedre søvnrytme. Vi har forresten helt fast putteritual hver aften hvor der sker de samme ting hver dag inden sengetid og faste puttetider.
Med venlig hilsen
Sofie