Svar: Søvnproblemer
17. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Sofie
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og så må du naturligvis selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge :)
Det lyder som om at I har en fysisk meget aktiv dreng og du fortæller at du har fornemmelsen af at han er High Need. Det lyder som en god forklaring på, hvorfor han på en gang er super-sensitiv, intens, krævende, svær at tilfredsstille, svær at få til at spise - og svær at få til at sove.
Det giver altid ekstra store udfordringer, når et barn rent motorisk udvikler sig hurtigere end barnet mentalt er parat til. Det er som om at krop og hjerne ikke helt følges ad og et eller andet sted er I nødt til at acceptere at sådan er han lige nu og det bedste du kan gøre er at hjælpe ham med så meget rytme som muligt. Jo mere forudsigelighed og struktur, jo lettere bliver det for både jeres søn og for jer.
Når jeg ser planen for dagen, så er det som umiddelbart falder mig i øjnene, at I står sent op. Det er naturligvis dejligt at kunne sove længe og i princippet må han meget gerne have en sen søvnfase, så han sover sent hele dagen igennem. Det er dog min erfaring, at dette ofte kan gøre at barnet får sværere ved at overgive sig til lurene i løbet af dagen og derfor vil jeg faktisk foreslå at du begynder at vække ham om morgenen, så dagen starter med morgengrød senest kl 7.30-8.
Det vil her være en rigtig god idé at han også tilbydes flere måltider og at du gør en stor indsats for at aktivere ham i de vågne perioder - hvilket han jo lyder til selv at ville gøre en del for .. Men det vil være rigtig godt, at du f.eks. til hans middagslur prøver at trille ham i barnevognen - og ja, jeg ved godt at du har gjort det før uden held fordi han suger oplevelser til sig, men jeg synes det er et forsøg værd igen.
Når han puttes i sin barnevogn, så skal han ikke lægges ned, men sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet osv. så han bliver fyldt rigtig godt op med mentale indtryk og også køres lidt træt mentalt - han er så motorisk aktiv at han har brug for at blive hjulpet lidt mere til den mentale træthed også og her tænker jeg at en tur siddende i barnevognen vil være en god idé :)
Mere mad og mindre amning - det vil være rigtig godt, hvis du nu kun ammer 4 gange i døgnet og når han bliver 8-9 måneder bør der skrues ned til kun 3 amninger i døgnet. Det er vigtigt at han får mere og mere rigtig mad og derfor skal mælkemængden holdes på et niveau, som sikrer appetit til dette.
Det betyder at amningen inden formiddagsluren nu skal erstattes af et mellemmåltid og det betyder også at amningerne om natten skal skæres væk. De fire amninger ligger hensigtmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-7: Havregrød, vand af kop. Når han vågner og søger brystet kl 7 skal I altså stå op og han skal starte dagen med grød.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, det er også med til at stimulere ham og køre ham lidt træt. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30-10 uden at få mælk først. Sover måske kun 45 minutter og det er helt okay.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker eller andre brødskorper at gumle i, agurk eller lignende. Vand af kop.
Tilbydes en banan og ammes - og sættes i barnevognen kl ca 13.30, hvor efter I så triller en tur. Han sidder og kikker på verden, fyldes med indtryk og når han er parat måske efter 20-30 minutter, så lægger du ham ned og hjælper ham til at sove. Må her meget gerne sove så længe som muligt - f.eks. mellem 1.5-2 timer
Eftermiddag 16.30: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Skal ikke ammes før aftensmaden!
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er familiemad - det kan f.eks. være en god idé at give forskellige risretter nu, f.eks. boller i karry eller ris med rødspætte. Han skal have masser af grøntsager, rodfrugter osv. og ikke kun kartoffelmos :) Maden skal smage af noget. Der skal være mos og også mad i hånden - det kan være en kartoffelbåd fra ovnen eller et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal så ikke have yderligere mælk før næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Som du kan se så indgår der i min plan mange flere måltider og mere rigtig mad, mad med mere bid, mellemmåltider osv. og færre amninger og det er vigtigt at du forsøger at komme ind på en sådan rytme nu :)
Det er ganske rigtigt at han ikke længere skal falde i søvn med brystet i munden, men det er vigtigt at han stadig ammes om aftenen, når han skal sove og han behøver ikke blive puttet vågen - han kan puttes døsig. Det vil sige at du kan putte ham fra din favn lige der, hvor han slipper brystet, kikker på dig, triller om på siden og sover.
Jeg vil foreslå at du overvejer om han og du kan have glæde af at sove i samme rum og her gerne koble hans tremmeseng til din seng. Du kan fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen - naturligvis sikre dig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan du sove i din seng og behøver ikke stå op og gå ind til ham om natten, som du næsten ikke kan overskue og samtidig kan han lære at sove i egen seng. Du kan berolige ham og betrygge ham med dine hænder og nærhed - men uden at give ham brystet og uden at give ham fornemmelsen af at blive flyttet om natten - at det at sove er forbundet med at være et sted. Og samtidig så kan han jo flytte sig over til dig. Det at han er så mobil og motorisk aktiv kan jo gøre at han kravler over til dig - putter sig ind til dig og det vil naturligvis være okay. På den måde kan han jo få din nærhed, når han har behov for det - hvilket ikke er det samme som at han skal ammes.
Med hensyn til flaske, så lyder det som om at han ikke rigtigt kan finde ud af teknikken. Han har fået mme af kop og har således ikke noget imod smagen - så teknikken med at drikke af flaske er svær for ham. Du kan naturligvis godt blive ved med at forsøge med flasken, for at se om han lærer det - evt. forsøge med en anden type flaskesut - en anden form og et andet materiale. Evt. en flaskesut, der ligner hans normale sut ... Men når det er sagt, så er det ikke sikkert at du får ham til at acceptere flaske med den alder han har.
Og så skal du naturligvis overveje om der er grund til at han lærer at drikke sutteflaske? Han får lige nu rigeligt med mælk hos dig og hans indtag af mælk skal sættes ned. Han behøver ikke indtage mælk på anden måde end det han får hos dig. Når I kommer til Danmark og han måske skal passes af familie, så må de give ham lidt mælk af kop og ellers må I så vidt muligt stadig være sammen. Han vil naturligt have brug for dig når han ikke er ældre og det vil være en meget stor omvæltning for ham at komme til et andet land, skulle være et nyt sted, se mennesker han naturligt ikke kender så godt som sine forældre osv. Så det er begrænset, hvor meget han vil trives med at blive passet - han vil have brug for jer/dig ... :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvordan I kan komme lidt videre hos jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske