Svar: Modermælkserstatning og mulige maveproblemer
18. september 2012
Alder:
0 mdr.
Kære A og M
Tak for jeres brev og velkommen til - og tillykke med den lille pige :)
Til børn der er i risiko for at udvikle allergi, fordi mor og/eller far har eller har haft allergi, børneeksem, astma eller lignende, anbefales det at man giver speciel erstatning de første fire måneder. Det kan være Althera, Nutramigen eller Profylac.
Alle disse erstatninger er gode og opfylder de ernæringskrav der er til erstatning og I kan roligt give jeres datter disse. Hvis I synes Althera ikke fungerer optimalt, kan I forsøge med et af de andre - så længe I holder jer inden for de højt hydrolyserede erstatninger, som disse tre hører til, så kan I forsøge jer frem og får samme allergiforebyggende effekt.
Vælger I at skifte erstatning, så kan det være en god idé at gøre det langsomt, så jeres datters mave ikke bombarderes med et for stort skift. Det betyder at hvis I f.eks. giver hende 7 flasker Althera nu og gerne vil skifte, så kan I give 6 flasker Althera og en flaske af et af de andre produkter. Næste dag kan I så give 5 flasker Althera og 2 flasker af den nye erstatning, efterfølgende 4 flasker Altera og 3 flasker af den anden osv. Indtil I finder en løsning, som fungerer godt for jeres datter og dermed også for jer :)
De højt hydrolycerede produkter er ofte forholdsvis lette at fordøje, men generelt må man sige, at tendensen til at få forstoppelse øges, når barnet får modermælkserstatning fremfor når barnet ammes. Børn der ammes kan også få forstoppelse, men det ses ikke så hyppigt, som hos børn der får modermælkserstatning. Det kan nogle gange være nødvendigt at give barnet f.eks. laktulose, for at holde maven igang.
Et barn der får modermælkserstatning bør have afføring en gang i døgnet og afføringen bør være grødet. Den må ikke være hård eller knoldet og det må ikke gøre ondt på barnet at komme af med det. Det er normalt, uanset om man ammer eller giver flaske, at man kan se barnet presse og have afføringstrang. Det er også normalt at man kan høre maven rumler og at mælken bearbejdes og kommer igennem systemet ... :)
Det er en god idé at I forsøger at hjælpe jeres datter med at bøvse, når hun har spist. Det er sådan at når hun spiser, så vil hun naturligt sluge lidt luft undervejs i måltidet og den luft skal hun af med. Hvis hun bøvser efter måltidet, så vil det ofte give mere ro i maven - hvorimod hvis hun ikke bøvser, så skal luften igennem mave og tarm og det kan naturligt give lidt ekstra mavekneb og dermed urolig søvn. Om natten bøvser hun måske ikke helt så godt og effektivt som om dagen, fordi hun om natten naturligt får mælk og "bare" sover videre og det kan være forklaringen på at hun om natten sover mere uroligt. Samtidig er hun naturligt også så lille at det at sove tæt på jer, mærke jeres varme, vejrtrækning osv. giver hende ro og gør hende tryg. Det at være hos jer er det mest trygge sted at være, det minder hende om tiden i livmoderen og det er rigtig dejligt for hende :)
Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder at barnet er undersøgt grundigt af en læge og man har udelukket at barnet har smerter, døjer med allergiproblemer eller andet, som kan forklare gråden. Der er altså tale om et sundt og rask barn, der græder rigtig meget. Mange går automatisk ud fra at når man taler om kolik, så betyder det at barnet har smerter i mave- og tarmsystemet. Men der er faktisk ikke undersøgelser som viser at børn der græder meget, har mere luft i maven end børn der ikke græder meget. den nyeste forskning tyder derimod på at børn med kolik græder fordi deres nervesystem er umodent. Det betyder at de er sværere at trøste, de har sværere ved at falde til ro, selvom de bliver taget op, holdt om osv. Og kolik er noget barnet vokser fra :)
I kan læse meget mere om dette i min nyeste bog "Helens bog om gråd og trøst".
I kan overveje om jeres datter vil have glæde af en sut. Det at sutte kan virke beroligende og samtidig kan det også gøre at mælken og luften hjælpes igennem systemet og at hun ved at sutte på den måde får lidt ro i maven :)
Håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske