Brev:
Hjælp til sove selv indenfor i løbet af dagen
19. september 2012
Alder:
3 mdr.
Hjælp til sove selv indenfor i løbet af dagen
Hej Helen
Jeg har en sød lille dreng, der lige er fyldt 3 mdr. Han er en glad lille fyr, men jeg har dog det store problem at jeg ikke ved, hvordan jeg skal få lært ham at falde til ro selv i løbet af dagen.
Han sover fint udenfor i sin barnevogn, hvis jeg kører den lidt frem og tilbage. Han brokker sig dog lidt i starten, men det er hurtigt overstået, så det er ikke rigtig her problemet er (det kan tage mellem 5-30 minutter før han sover).
Da vi har en større dreng på knap 4 år, så ville det være rart for os alle, hvis vi også kunne lære lillebror at sove indenfor engang imellem (når jeg er alene med dem begge to, er det ikke rart at skulle efterlade den store for sig selv, mens jeg står uden for og rokker barnevogn). Hvis vi skal have den lille til at sove indenfor, så skal vi gå rundt med ham svøbt ind i dynen. For det meste falder han så i søvn i løbet af 10 minutter, hvilket jo ikke er lang tid. Men han er nu ved at blive så tung at det ikke er muligt at gå sådan rundt med ham (og slet ikke hvis han skal passes af bedsteforældre).
Vi har prøvet at putte ham i sin lift (som han også sover i barnevogn i) - nusser ham, giver ham sut og kysser ham. Så ligger han der og hygger, men falder ikke i søvn. Til sidst bliver han så træt at han begynder at græde og så aner jeg ikke mine levende råd. Tager jeg ham op så stopper han med at græde - ligger jeg ham igen så starter han med at græde igen. Og sådan fortsætter det til jeg ikke kan bære at han græder mere og ender med at tage ham op og vugge ham i søvn (som så tager max 10 minutter).
Det skal lige indskydes at han ikke bliver ammet - det stoppede desværre da han var 2 mdr, så jeg kan ikke amme ham i søvn eller noget. Han får mme, men falder sjældent i søvn ved flasken.
Om natten har vi ikke rigtig problemer med søvnen derimod. Vi går ind i vores soveværelse hvor han får nattøj på, storebror siger godnat og kysser, han får en flaske, men falder ikke i søvn og bliver lagt vågen i sin lift ved siden af vores seng. Så får han sin sut og vi synger lidt og så møffer han lidt rundt (mellem 10-30 minutter - uden gråd) og falder så i søvn. Det fungerer fint for os alle så længe mor eller far er der til at hygge med storebror imens (vi har endnu ikke været i situationen hvor vi kun er en forælder om aftenen). Han sover mellem 7-9 timer i et stræk om natten - vågner, får flaske og bliver lagt igen og falder rimelig hurtig til ro igen.
Vi vil meget gerne bruge tiden på at lære lillebror at falde i søvn i løbet af dagen - for nu er der bare en ulykkelig mor der føler hun svigter sine store dreng fordi hun skal bruge så meget tid på søvnen med lillebror (og er ulykkelig over at hun ikke kan lære den lille skat at falde ordentlig til ro).
Håber du kan hjælpe med nogle gode råd til at få indført en god måde at få vores lille trold til at falde til ro selv - så vi føler at vores lille familie igen kan fungere ordentligt uden dem dårlige samvittighed overfor både storebror og lillebror
Knus
Heidi