Svar: Hjælp til sove selv indenfor i løbet af dagen
19. september 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Heidi
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil gerne give lidt muligheder og dele lidt tanker med dig :)
Det lyder som om at jeres dreng sover godt, når han puttes i sin barnevogn og jeg tænker at I naturligvis kan overveje at tage barnevognen indenfor og putte ham i den. Hvis du en dag er alene og derfor ikke vil gå ud og lade storebror være alene inden for, så kan lillebror godt sove i barnevognen indendøre og du vil kunne putte ham, som du plejer.
En anden mulighed er at du lægger dig med ham og giver ham ekstra nærhed og tryghed. Han falder ofte til ro, når du svøber ham i dynen og går rundt med ham og samme nærhed og tryghed kan du give ham ved at lægge dig med ham - og på den måde også undgå at bære ham rundt, som han er ved at være for tung til :) Du kan give ham mælk imens han ligger ved siden af dig i din seng og på den måde lade ham falde til ro og også lade ham falde i søvn der. Storebror kan lege i værelset ved siden af eller kan ligge ved siden af jer begge, du kan måske læse lidt højt for ham eller lignende og lillebror kan falde i søvn ved lyden af din stemme og den tryghed der ligger i at I er der sammen :)
Da du giver flaske, så kan du med fordel også prøve at skabe en rytme, hvor han begynder at få lidt flaske inden han skal sove. Han behøver ikke falde i søvn med flasken i munden, men må gerne få flasken til han næsten sover. Det vil sige lige der, hvor han er døsig, fjerner du flasken, han smiler til dig og lægger sig til at sove.
Netop med den alder han har nu, så vil mange børn begynde at have behov for at få lidt ekstra mælk. Det betyder at du nok også skal forvente at han ikke sover så langt et stræk om natten (så er du forberedt) og at han har brug for f.eks. at få lidt mælk, når han vågner af en lur om dagen og få lidt ekstra mælk igen inden han skal sove. I takt med at han bliver ældre og kommer i gang med skemaden, så vil rytmen stille og roligt blive sådan, at han får skemad, når han vågner og mælk inden han skal sove. På den måde skabes plads i maven til begge dele - både skemad og mælk/væske og samtidig indgår mælken som en naturlig del af det at skulle sove - og den hjælper ham således til at overgive sig til søvnen. Flasken kan med fordel gives i han seng, eller hvor du nu gerne vil putte ham.
Nogle har glæde af at bruge en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose osv. De har mange navne og fås i mange forskellige kvaliteter og priser. Fordelen ved en sovepose er at han kan puttes i den både ind og ude, om I er hjemme eller i byen - det er posen som han forbinder med det at skulle sove og det kan gøre det lettere for ham at blive puttet, fordi posen kan følge med over alt. Samtidig kan det være en løsning, nu hvor han er ved at være for stor til sin lift og skal ud af den - posen kan omslutte ham og give ham fysisk ro og på den måde erstatte liften. Og så er den måske praktisk nu, hvor vi går det koldere vejr i møde. Det er også en mulighed.
Du kan også købe f.eks. "brio bed-rockers" som du kan sætte på tremmesengen. Det giver dig mulighed for at putte ham i sengen og så vippe sengen lidt, ligesom når du vipper med barnevognen. På den måde kan du lulle ham i søvn med lidt bevægelse som han er vant til. Stille og roligt skal han naturligvis lære at sove uden at blive vugget og være i bevægelse, men som en overgang kan det for nogle være en god idé.
Håber du kan bruge lidt af dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske