Svar: Hindbær
19. september 2012
Alder:
12 mdr.
Kære LL
Tak for dit brev :)
Fødevarestyrelsen anbefaler at man generelt giver frosne bær et opkog i et minut. Denne opvarming fjerner norovirus, som desværre ofte optræder i frosne bær fra udlandet - især frosne hindbær. Norovirus kaldes også "Roskildesyge" og giver mavesmerter, diarré, opkastninger og feber. Når man koger bær i mindst et minut (boblekoger), så dræbes norovirus.
Hvis I har hindbær i haven, så ville jeg personligt ikke koge disse. Et modent hindbær er blødt, sødt og passer perfekt til børn. De kan lide smagen og det sætter sig ikke fast i halsen og hvis I sørger for at have en god håndhygiejne, før og efter hindbærerne plukkes, så burde der ikke være problemer.
Norovirus i hindbær og andre fødevarer kommer så vidt jeg ved fordi bærrene inficeres med bakterier fra plukkernes hænder eller fra det vand, der benyttes til vanding af planterne. Er hygiejnen i orden burde der således ikke være problemer.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske