Brev:
Hyppige natopvågninger
19. september 2012
Alder:
4 mdr.
Hyppige natopvågninger
Kære Helen
Jeg kunne godt bruge nogle gode råd angående mit lille pige på snart 4½ måned, der giver mig søvnløse nætter og deraf manglende overskud om dagen – overskud som jeg så gerne vil have, så jeg kan være den bedst mulige mor for hende.
Lidt baggrund: Hun bliver fuldammet af mig, var stor da hun blev født, over 4 kg, og har altid vokset hurtigt (hun vejer nu omkring 8 kg vil jeg skyde på)…
Hun har siden hun var helt lille sovet ved mig (og min kæreste sover lige nu på sofaen, da hun sover temmelig let og jo allerede vågner alt for mange gange… det er selvsagt heller ikke specielt fantastisk ikke at have sovet sammen med sin kæreste i månedsvis), og det har egentlig fungeret ok indtil for en lille måneds tid siden, hvor hun er begyndt at vågne hyppigere.
Hun bliver puttet mellem 19 og 20.30 ca. (er begyndt nogle gange at virke træt allerede ved 18-tiden, men de gange hun har sovet fra der, har hun jo så vågnet det tidligere, altså måske kl.4-5 og været frisk. (Det skal siges at vi her i huset er B-mennesker, selvfølgelig er det at forvente at man må tidligt op med et lille barn, men inden 6 er simpelthen FOR tidligt, specielt i relation til hvordan den resterende nat forløber:
Hun bliver altså puttet mellem 19 og 20.30 og sover så ofte en tre timer (tit i slyngevugge, sådan at hun kan vugges i søvn igen hvis hun vågner tidligere), så ammes hun og bliver lagt i vugge/tremmeseng igen, og heromkring går jeg så i seng. Så går der ikke ret længe, en time-halvanden, måske to, så vågner hun igen, får mad i sengen ved mig og vågner herfra mellem hver og hver anden time resten af natten, hvor hun så også får mad (da dette er den letteste måde at få hende til at falde i søvn igen…) Men indenfor de sidste uger er hun desværre begyndt ikke altid at lægge sig til at sove igen, ofte ved 3-4-tiden, må jeg op og enten trampe rundt med hende eller forsøge at vugge hende i slyngevuggen.
Det er virkelig nogle hårde nætter, og det tærer enormt meget på energi og overskud. Jeg er klar over, at det måske ikke er smart at tilbyde hende mad hver eneste gang hun vågner, men det er svært at finde energien til at stå op og gå rundt med hende hver gang, hvilket hun også tit bliver i dårligt humør af. Desuden er jeg ked af at lade hende sove så meget i slyngevuggen, da jeg er bange for det ikke er så godt for ryggen at ligge i den – men når hun endelig er faldet i søvn på armen er det svært at lægge hende i sengen, for så at se hende vågne op, intet kunne stille op (det virker ikke rigtigt at tale beroligende/berøre hende).. og så starte forfra igen. Det virker til gengæld ofte at vugge hende i slyngen.
Om dagen er jeg begyndt at have sværere ved at få hende til at spise, hun bliver lettere distraheret af omgivelserne, så jeg forsøger at sætte mig i fred ved hver amning, men tit vender hun hovedet væk eller bliver sur, også selvom hun virker sulten. Ofte prøver jeg så til nogle gange og har til sidst held. Men jeg er bekymret for, om det er fordi hun spiser så hyppigt om natten, at det ikke har den helt store interesse om dagen?
Hun er desuden begyndt at trænge til flere lure end tidligere, og disse varer desværre ikke altid så længe. Nogle gange ½ time, tit en lille time, men sjældent mere end en times tid.
Hun kan ikke finde ud af at tage sut, så den hjælp har vi desværre ikke. Barnevognen vil hun heller ikke falde i søvn i. Så enten falder hun i søvn i slyngevuggen, og hvis det ikke virker, i bæresele eller på vores arme.
Jeg vil desuden meget gerne, hvis det kan lade sig gøre, fortsætte med udelukkende at amme indtil hun er omkring 6 måneder, da jeg er af den opfattelse, at det er det bedste for hendes (tarm)system.
Vi har også et par gange prøvet at give hende kamillete i sutteflaske inden sengetid, men det vil hun ikke have.
Ud over alle disse problemer, så er hun generelt et glad og veltilfreds barn, der viser nye færdigheder uge for uge. Det kunne bare være så dejligt, hvis hun også snart kunne lære at sove godt :) Jeg forestiller mig også at de her søvnproblemer kan være en del af et udviklingsspring, som skulle være lige netop heromkring, men udviklingsspring eller ej, så er det altså en situation der er ved at være meget trættende.
Det er som om hun meget ofte vågner hver eneste gang hendes korte søvncyklus rammer ”let søvn”, hvordan lærer jeg hende at sove videre selv?
Jeg håber du kan give os nogle gode råd til, hvordan vi forbedrer vores barns søvn hurtigst muligt…
Mange hilsner, den trætte mor