Svar: Hyppige natopvågninger
19. september 2012
Alder:
4 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Netop når børn når jeres datters alder, så oplever mange forældre at rytmen ændrer sig. Barnet spiser og sover anderledes end tidligere og det handler om at jeres datter netop nu har en alder, hvor hun begynder at interessere sig meget for hvad der sker omkring hende og er langt mere bevidst end tidligere.
Jeres datter begynder at opleve mere af verden nu, hun registrerer mere og mere om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmede og det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip på oplevelserne og overgive sig til søvnen. Præcist som du beskriver - hun har lige nu ekstra meget brug for hjælp til at blive skærmet og finde ro, når det er tid til at sove. Og det samme gælder også når hun spisr. Hendes store opmærksomhed mod verden betyder at hun let lader sig forstyrre, når hun spiser. Hun vil opleve at hun om dagen dier, slipper, kikker på dig, smiler til dig, tager fat og dier igen, slipper igen, pludrer lidt osv. og nogle gange også protesterer overfor brystet og kommer far ind i stuen, ja så slipper hun og kikker efter ham og så er det pludselig meget sjovere og mere spændende end at spise ...
Det betyder at mange børn i 3-4 måneders alderen begynder at komme ind i en rytme, hvor de slatspiser og slatsover lidt hele dagen igennem og det lyder som om at det måske er det, der sker hos jer. I hvert fald lyder det som om at jeres datter ikke spiser helt nok i løbet af dagen og derfor søger brystet ekstra om natten og når hun indtager så store mængder mælk om natten, så påvirker det naturligvis også hendes indtag og lyst til brystet om dagen ... Det lyder også som om at hun er begyndt at powernappe mere i dagtimerne, hvor du naturligt gerne vil have hende tilbage til at sove længere lure ...
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at få hende til at spise lidt mere ved brystet i løbet af dagen og gerne forsøge i en periode at amme hende både, når hun vågner og inden hun skal sove igen. Det vil være rigtig godt at hun som en fast rutine og som del af sit putteritual tilbydes brystet - når hun på sigt skal igang med skemad, vil det være godt at hun tilbydes dette, når hun vågner og så får brystet inden hun skal sove. På den måde sikres plads til begge dele og samtidig sikres mæthed og god forudsætning for søvn. Det vil altså være rigtig godt, hvis du i en periode kunne forsøge at arbejde på at hun ikke spiser med 1 ½ - 2 timers mellemrum om natten og 3-4 timers mellemrum om dagen, men gør det omvendt ... :)
Det vil derudover være en rigtig god idé at arbejde på en dagsrytme med 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Du kan gøre det at du ammer fra det ene bryst, når hun vågner og herefter lege med hende, tumle med hende, skifte hende og så amme hende fra modsatte bryst inden hun så skal sove igen. Det gør ikke noget at hun kun spiser "toppen" fra modsatte side, bare det at hun stimulerer begge bryster mellem hver lur og får lidt ekstra vil kunne hjælpe jer lidt videre og fylde hende lidt ekstra op. Næste gange du lægger til, så starter du der, hvor hun tog "toppen" sidst og lader hende spise i bund fra den side, hvorefter du igen leger, tumler, skifter og tilbyder modsatte side :)
Det kan være en idé at I kikker lidt på klokken og vurdere om hun skal sove eller om I skal prøve at aktivere hende lidt mere, så hendes vågne perioder bliver mere aktive perioder, fordi hun så også vil kunne sove lidt længere og bedre bagefter. Hun er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille baby og det er vigtigt at I hjælper hende med at bruge sig selv både motorisk og mentalt i løbet af dagen, så hun på alle punkter føler sig træt og parat til at sove når hun så puttes. I kan evt. have glæde af at se filmafsnittet med Anton på 3 måneder - fra min dvd "Sådan sover dit barn". Afsnittet hedder "Det lille barns søvn" og kan downloades for 35 kr.
Det er vigtigt at I ikke ser alle gab som behov for at sove, men nogle gange tolker det som kedsomhed og behov for at blive aktiveret lidt ekstra, netop for at få ændret på hendes powernappen og få inddelt dagen mere i aktive, vågne periode og perioder, hvor hun så får mælk og skal sove.
Det kan være en god idé at trille hende i barnevognen midt på dagen for på den måde at holde hende sovende og få påvirket hendes indre ur, så hun får en indre fornemmelse for at have behov for en længere middagslur ... Og det kan på samme måde være en idé at du nogle gange prioriterer at lægge dig med hende og amme hende i søvn i din seng, fordi du netop med din nærhed og fysiske kontakt kan holde hende sovende, så hun får mindst én lidt længere lur midt på dagen.
Og så skal I være opmærksomme på hvornår hun sover sin 3. lur. Hvis hun sover den sidst på eftermiddagen f.eks. mellem 16-17, så vil hun sandsynligvis fint kunne puttes omkring kl 20. Men mange børn vil i denne alder sove deres 3. lur først på aftenen og vil således ikke kunne puttes allerede kl 20, men måske først kl 22. Det er helt normalt at børn i denne alder sover sent om aftenen. Så måske har jeres datter brug for at I lader hende være mere vågen og aktiv om aftenen, fordi hun så naturligt derefter også vil kunne sove bedre om natten. Det afhænger helt af, hvordan hun i øvrigt sover i løbet af dagen.
I kan læse mere om børns søvn netop i denne alder i min bog "Helens bog om børn og søvn" og jeg håber at I her er hjulpet lidt videre på vej :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske