Svar: Brug af sut om natten
20. september 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Natasja
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der kan være flere ting der spiller ind hos jer og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Da jeres datter nu er 6 måneder gammel og lyder til at være kommet godt igang med skemaden, så kan det være en god idé at øge hendes indtag af skemad nu. Hendes rytme om dagen, indtag af mad, tidspunkter hun spiser, sover og er aktiv på, vil naturligt kunne påvirke hendes nattesøvn. Og netop i 6 måneders alderen må hun begynde at få mere variation i maden. Hun kan begynde med de grovere grødtyper som f.eks. havregrød og øllebrød, hun kan begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen og hun må også meget gerne begynde med lidt mad i hånden, som hun selv kan gumle på.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og dagen begynder stille og roligt
Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Puttes til dagens 1. lur og sover mellem 8-9, som nu
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på.
Flaske og puttes til middagslur kl 11 og sover til ca 13, som nu
Frokost 13-13.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til eftermiddagslur kl ca 15 og sover her ca 30 minutter, som nu.
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19-19.30
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så får flaske igen.
Som du kan se indgår der 5 flasker i denne plan og flere små måltider skemad. Hvis du skønner at jeres datter fortsat har brug for 6 flasker, så må du naturligvis prøve at komme en ekstra flaske ind i planen, som du synes det passer bedst. Det er bedre at hun sikres det ekstra væske/mælk i løbet af dagen end at hun efterspørger det om natten:)
Det er rigtig flot at jeres datter sover igennem om natten og det er også rigtig flot at hun falder så fint i søvn, som hun gør. Det vil dog være naturligt at hun har brug for jeres hjælp til at overgive sig til søvnen og at det bliver sværere for hende at slippe dagen og alle oplevelserne, fordi hun jo bliver mere og mere bevidst om hvad der foregår omkring hende. Hendes opmærksomhed og bevidsthed gør at hun suger rigtig mange indtryk til sig og det er derfor svært at koble fra, når hun skal sove. Det er ofte også svært at sove roligt. For alt hvad hun oplever i løbet af dagen skal bearbejdes når hun sover. Og derfor drømmer hun rigtig meget lige nu.
Hun har også en alder, hvor hun øver sig motorisk. Hun kan trille, dreje om egen akse, begynder at hive fat i sine fødder osv. og hun øver sig motorisk både når hun er vågen og aktiv om dagen, men også når hun ligger i sin seng. Børn i denne alder vil derfor naturligt skifte stilling og vil ofte få sig lagt i stillinger som de endnu ikke mestrer at komme væk fra. Derfor vil det være rigtig godt at I hjælper hende med stillingsskift, får dynen på igen, fordi hun sparkern den af, beroliger med kærtegn osv.
Og det er så her når hun sover uroligt, at I skal være opmærksomme på brugen af sutten. Hvis I konsekvent giver hende sutten i munden, hver gang hun har siine små opvågninger i søvnen - enten fordi hun drømmer eller fordi hun har brug for stillingsskift - så er der en risiko for at I udløser et behov hos hende om at sutten skal være i munden. Hun lærer at hun ikke kan sove uden sin sut, hun lærer, at hver gang hun vågner, så kommer I og giver hende sutten.
Når jeres datter sover godt, så slappes alle muskler i kroppen også kæbemusklen og sutten falder ud, det er helt naturligt. Men hvis I giver hende den hver gang hun vågner, så lærer i hende, at hun ikke kan sove uden og så er det at hun kan få en vane med at vågne hver gang, i vished om at I kommer med sutten hvorefter hun så kan sove videre.
Derfor er det vigtigt at I forsøger at få hende videre i søvnen uden at give sut, men i stedet med kærtegn, beroligende ord, nærhed osv. så hun lærer at komme videre i søvnen uden at have sutten i munden ...
Og nej - hun vil endnu ikke kunne finde sutten selv. De fleste børn vil først kunne dette i 10 måneders alderen :)
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske