Brev:
Amning og skemad til 6 mdr.
20. september 2012
Alder:
6 mdr.
Amning og skemad til 6 mdr.
Kære Helen.
Jeg har en dejlig og meget aktiv dreng som lige har rundet de 6 måneder (født 10. marts). Han vejer 8½ kg og er 74 cm lang, har fået de to første tænder, sætter sig over halen, kravler glad rundt og rejser sig op ved alt han kan komme til. Han har aldrig sovet mere end 35-45 min ad gangen i dagtimerne (nu 4 gange om dagen) og det er yderst sjældent jeg har kunnet få ham til at sove videre og så er det kun ved en sengeamning. Umiddelbart vågner han altid med en prut og et skrig. Han bruger desværre ikke sut
Jeg har desuden en datter på 6 og en søn på 3½ år og nummer 3 er derfor noget underlagt rytmen for de to store børn, særligt når vi skal op om morgenen og der skal afleveres i børnehave og skole og igen om eftermiddagen, når der skal hentes. Så vores dag starter ca kl. 6 for alle.
Jeg er interesseret i at amme så meget og så længe som muligt og ser først et endeligt ammestop, når han er ca 14 måneder (en morgenamning og en godnatamning). På nuværende tidspunkt bliver han ammet 8 - 10 gange i dagtiden og ca 4 gange mellem kl. 20-06. Det synes jeg virker som meget, men han bliver altid ammet før og efter en lur.
Jeg er først startet med skemad da han var 5½ måned og han får nu 2 gange om dagen, formiddag og aften (ca. kl. 17). Det er ikke fordi han har den store interesse i skemad men spiser mest (max 1 dl) når det er boghvedegrød med lidt havregryn og pæremos. Ellers er det 10-15 skeer eller helt afvisning hvis han ikke kan lide det. Kartoffelmos er slet ikke et hit og heller ikke øllebrød, selvom jeg har prøvet at tilbyde det flere gange. Han virker også mere interesseret i det vi spiser, men jeg synes han kløjs i de ristede rugbrødsbjælker.
Vores nætter har på det sidste været meget urolige, der er altid sket noget nyt for ham enten madstart, forkølelse, tand, kravlestart, endnu en tand og endnu en forkølelse. Han bliver ammet og puttet i sin tremmeseng mellem 19.30 og 20, hvor han efter lidt brokkeri falder i søvn med sin tommelfinger i munden. Han vågner så igen ca. hver 3. time, men for at min dag kan hænge sammen også for de to store, så er jeg blevet ved med at tage ham over i min seng, hvor han sjatspiser som han lyster, umiddelbart virker det primært som trøst/tryghed og ikke sult. Hvis jeg prøver at nøjes med at trøste ham (med tys-tys-lyde), bliver han hurtigt overkørt og falder først til ro, når han har fået bryst. Han kan som regel tage de 3 timer i træk om natten og bliver som oftest vækket af en prut. Han sover hurtigt videre ved amning.
Hvordan ser du en mulig dagsplan for hvornår jeg skal indføre henholdsvis et tredje og fjerde måltid, når jeg gerne vil amme mest muligt og hvordan kommer jeg bedst af med natteamningerne? Skal jeg skære mere ned for amningerne nu for at skabe plads til de 2 ske-måltider han får nu og dermed give en mere fuld mave til natten?
Hilsen