Svar: Amning og skemad til 6 mdr.
20. september 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det kræver lidt logisstik at få hverdagen til at hænge sammen, når man har en datter der skal sandsynligvis skal afleveres i skole og en storebror der skal i børnehave - og så samtidig har en ny lillebror, der skal igang med skemad og også meget gerne have lidt rytme, så dagen kan være bare lidt forudsigelig ... Umuligt er det ikke:)
Det er rigtig dejligt at du nyder at amme og gerne vil amme så længe som muligt. At amme ham til han er ca. 14 måneder er sandsynligvis også muligt - i hvert fald går det rigtig godt med amningen lige nu og der er ingen grund til at tro, at det ikke skal kunne fortsætte :) Det vil dog være rigtig godt at du nu begynder at skrue antallet af amninger ned og du bør ikke længere amme både når han vågner og inden han skal sove. Det vil være en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor han får skemad, når han vågner og ammes inden han skal sove. På den måde sikrer du ham plads i maven til begge dele og han vil naturligt stadig kunne ammes før søvn, som er et putteritual der er helt naturligt og dejligt for jer begge :)
Du har fortalt mig at hans dag ofte starter kl 6 og at han kommer i seng ca. kl 19.30-20 og ud fra dette ser mit forslag til en dagsplan således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og dagen starter herefter stille og roligt
Morgen 7: Havregrød, vand af kop. I og børnene kan spise morgenmad sammen.
De ældste børn afleveres
Formiddag 8.30-9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med brødskorper, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og powernapper om eftermiddagen. Det er helt okay at han har brug for en lur om eftermiddagen, når han starter dagen tidligt :) De større søskende kan hentes når han tager denne powernap eller før han tilbydes sin eftermiddagsfrugt.
Aften 17-17.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres igen med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop. Stille og roligt vil han naturligt få mere af jeres mad og spise sammen med jer ved bordet.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - prøv at amme ham fra begge bryster, så han er fyldt rigtig godt op.
Midt nat 03: Ammes måske lige nu, men denne amning skal stille og roligt trappes ud, så han begynder at kunne sove fra midnat og til næste morgen tidlig uden at få mælk. Og ja - det er vigtigt at han ligger lidt på afstand og dermed ikke har fri adgang til "mælkebaren" om natten ...
Så de amninger han om dagen får, når han vågner, erstattes nu af mere rigtig mad, frugtmos, frisk frugt i hånden og vand af kop. Og amningerne inden hans lure bibeholdes - det er altså ikke et spøgsmål om at du skal stoppe med at amme, men om at finde balancen mellem at give ham nok bryst og samtidig også sikre plads i maven til mere rigtig mad :)
Når han bliver 7 måneder vil det være passende med 4 amninger dagligt og de fire amninger vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde stimuleres dine bryster stadig til at producere nok mælk, amningerne ligger jævn fordelt over døgnet og samtidig gives der fortsat plads til anden og mere rigtig mad. Der tages mere og mere udgangspunkt i familiemaden, så måltidet bliver noget I spiser fælles :)
Amningen midt nat skæres væk stille og roligt ved at afkorte amningen mere og mere, så han ikke fylder sig med mælk. Når han vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.
Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet.
Det kan være en god idé at koble hans tremmeseng til din seng, fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. På den måde kan han ligge i sin egen seng og du være i din seng. Du er der tæt på ham, men alligevel lidt på afstand og væk fra duften af mælk og den frie søgning mod brystet. Du kan berolige ham med nærhed og kærtegn, men ikke hvor du giver ham bryst/mælk ...:)
Håber du kan bruge dette lidt videre og vil også anbefale dig to af mine bøger "Helens bog om børn og mad" og "Helens bog om børn og søvn" ... :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske