Svar: At lære at sidde selv
19. august 2004
Alder:
7 mdr.
Trangen til at sidde er indbygget i barnets naturlige udvikling og lyst til at lære i det hele taget. Du behøver derfor ikke gøre dig store anstrengelser for at lære din søn at sidde. De fleste børn vil gerne sidde, eller øve sig i at sidde når de er omkring 7 mdr, men de fleste vil ikke selv kunne sætte sig op før de er 9 mdr. gamle.
Når han ligger på ryggen på gulvet vil han sommetider løfte hovedet og skuldrene i et desperat forsøg på at komme op at sidde. Når han viser denne interesse kan du hjælpe ham ved at give ham dine hænder og lade ham trække sig op at sidde. Det kan være en leg/en øvelse, som han gerne vil lege, både når han ligger i sin seng og når han er på gulvet.
At sidde i en stol er godt, når han skal spise, men det er på gulvet at din søn skal lære at sidde. Du hjælper ham bedst ved at lægge puder/dyner osv rundt om ham, så han falder blødt når han 'tilter'. Sålænge han ikke er ældre end han er, er det stadig godt at lægge ham på maven, så hans ryg fortsat styrkes - tingene hænger jo sammen.
Jo ældre han bliver jo mere flytter du de beskyttende puder omkring ham, således at han fortsat flader blødt, men samtidig ikke får den direkte støtte. Det lærer ham at tage ud med hænderne og på den måde langsomt lære at holde balancen.
Det er et spørgsmål om at ting tager tid og det er som sagt normalt at børn først sidder i 9 mdr´s alderen, så tålmodighed er også en god ting:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske