Svar: Amning og madplan mm.
22. september 2012
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have brug for 4 amninger dagligt og i 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at skrue ned til 3 amninger. Hos jer ser det ud som om at din dreng allerede kan nøjes med 3 amninger og sover igennem om natten og det er naturligvis helt okay. Ud over de amninger han får skal du så sikre hans behov for væske af vand af en kop.
Det anbefales at bibeholde amning til han er 1 år - eller så længe både mor og barn har det godt med amning. Med hensyn til sødmælk, så må han godt få lidt sødmælk nu, men det er først efter 9 måneders alderen af sødmælk kan udgøre en større del af hans indtag og han bør i den alder fortsat også få modermælk eller modermælkserstatning.
Ofte vil det være passende i 7 måneders alderen at give lidt mad i hånden, som din dreng selv kan sidde og gumle på. Derudover vil det ofte være passende med lidt grovere grød og mos, der f.eks. er moset med gaffel i stedet for blender og tilsat lidt kød og fisk eller måske ris - for at give mere bid. Og i 8 måneders alderen vil det så ofte være passende med rugbrødshapsere osv. Men det kan godt være at din dreng vil være parat til at tygge mad i stykker allerede nu - det afhænger af, hvordan han i øvrigt spiser sin mad ..
Mit forslag til en dagsplan for et barn på 7 måneder vil se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er familiemaden og det kan f.eks. være forskellige risretter. Giv ham gerne sovs, og også mad i hånden som en kartoffelbåd fra ovnen, kogte stykker blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Som du kan se indgår der fire amninger i denne plan, og de tre amninger som børn i 8-9 måneders alderen ofte trives med kan fint ligge f.eks. inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og meget tidlig morgen. Sidstnævnte løsning er måske det I vil trives med hos jer ...
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den gennemgår jeg måned for måned hvad næste skridt er, du får dagsplaner og også opskrifter til forskellige retter :)
Med hensyn til hans vægt og længde, så lyder det som om at det passer fint sammen og det lyder til at være meget gennemsnitligt for et barn på 7-8 måneder :)
Du kan i "Livets Bog" her på medlemssiderne oprette din dreng og indtaste hans vægt og længde mål fra fødslen og til nu. Så kan du se, hvordan han ligger på kurverne.
Håber ovenstående hjælper lidt videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske