Svar: Døgnrytme og mad
22. september 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev - og velkommen tilbage - hvor fantastisk og dejligt at I har fået tvillinger, stort tillykke med det! :)
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud. Det eneste jeg tænker er, at I skal være opmærksomme på ikke at skære antallet af flasker ned for hurtigt. De fleste børn vil i 7 måneders alderen trives med fire flasker i døgnet og det er vigtigt at holde mængden af skemad på et niveau, hvor barnet fortsat drikker sin mælk. Det handler ikke kun om at sikre børnene den næring som mælken giver dem, men bestemt også om at sikre dem væske nok og det er de færreste børn, som kan drikke nok af en kop i denne alder.
Derfor anbefaler jeg normalt fire flasker i 7 måneders alderen og at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det giver plads i maven til skemad og sikrer samtidig deres væskebehov. Derudover anbefaler jeg at man giver mindre mængder skemad - at børnene f.eks få 3/4 dl. grød eller mos og derefter flaske, fremfor at give dem 1-1½ dl. skemad og de så afviser flasken ... Hos jer lyder det dog som om at de har fint plads i maven til begge dele :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet og et lyder som om at jeres børn allerede trives med dette. Det er naturligvis helt okay, hvis de også drikker vand nok af kop, så de på den måde får væske nok. Jeg vil dog ikke anbefale at du så fjerner formiddagsflasken før de måske er 10 måneder gamle og kan nøjes med 2 flasker i døgnet (svarende til 400 ml, der bla sikrer dem deres jernbehov).
En plan der holder fast i den rytme I lige nu har, og som tilsyneladende fungerer, kunne se således ud:
Vågner kl 07-07.30
Morgen 7.30-8.00: Øllebrød eller havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv og øve sig mundmotorisk på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 13.30-14
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, - det kan f.eks. være risretter som boller i karry, eller rødspætter med ris. De må gerne få lidt sovs og meget gerne mad i hånden som f.eks. en kartoffelbåd fra ovnen, et stykke kogt blomkål, broccoli eller lignende. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30
Sen aften 23-24: Flaske vil ofte være nødvendigt her, det der kaldes for et drømmemåltid.
I kan overveje om det vil være en fordel at tilbyde flaske sen aften og så fjerne flasken inden formiddagsluren. Det kan sikre deres behov for væske og kan samtidig give mulighed for et lidt større mellemmåltid på sigt om formiddagen. Samtidig kan de lære at sove uden at få mælk først - modsat, hvis det fungerer godt som det er nu, så er der ikke grund til at ændre noget.
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at give små bidder af en bolle og det kan gives formiddag og eftermiddag som mellemmåltid sammen med lidt frugt. Lige nu lyder det som om at I skal prioritere flasken om formiddagen, netop for at de får væske/mælk nok :)
At de er født 3.5 uge før tid kan naturligvis godt spille ind på deres parathed til mad, men det lyder som om at I er kommet godt igang og det med skemaden går fint. Hvis deres mave kan følge med og du har indtryk af at de optager næringen godt, så er det rigtig fint.
Håber du kan bruge dette videre og derudover vil jeg anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad", som indeholder dagsplaner, opskrifter og idéer til hvordan man skridt for skridt kommer videre med maden. Den går op til 18 måneder.
Fortsat held og lykke og god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske