Svar: Ligge på maven og holde hovedet
20. august 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Mor til Mads
Jeg synes det er en rigtig god idé at du begynder at lægge Mads på maven. Da han ikke har været vandt til det, tager det lidt tid for ham at vænne sig til det og det er naturligt at han bliver træt efter kort tid. Trætheden viser sig netop ved at han lægger hovedet på underlaget.
Der er ikke noget med 'at løbet er kørt', men i en alder af tre måneder er det vigtigt at han begynder at holde hovedet mere selv. Du skal naturligivis stadig være opmærksom på at støtte hans hoved, når du holder ham, men han skal også træne sine nakkemuskler og øvelse gør mester:o)
Udnyt pladsen ved puslebordet, og væn dig til at lægge han på maven der. Det er en god idé at sætte et spejl op på væggen ved puslebordet, så han, når han ligger på maven får øje på sig selv. Læg han også på maven hen over dine lår, når du sidder med ham og lad ham ligge på maven på din brystkasse.
Du skal ikke 'træne' med ham, men tænke over det i hverdagen og bruge maveliggeriet i de 'dagligdags situtioner' altså når du pusler og når du sidder med ham.
Du kan gøre det til en vane at du hver gang du lægger ham fra dig, når han er vågen, lige ligger ham på maven, hvor han så kan ligge et par minutter eller hvor længe han nu har lyst. Der skal ikke så meget til, du skal bare have det i dine tanker.
Når han bliver 4 mdr. vil han så være så stærk i nakken, at han begynder at kunne trille lidt fra mave til side til ryg. Simpelthen fordi hovedet til den tid vejer så meget, så når han løfter det og drejer det, så gør vægten at han kommer til siden. Hjælp ham med at trille ved at hjælpe hans arme ind under ham, når den tid kommer.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske